Názory a argumenty

Petr Holub: Kdo je vlastně magor?

Názory a argumenty

Petr Holub: Kdo je vlastně magor?
Obchvat Čebína

Plus

Rakušané jsou magoři, prohlásil Andrej Babiš ve sněmovně a zapojil se tím do vnitrorakouské diskuse. Sporným momentem je dostavba dálnice D3 z Českých Budějovic na rakouskou hranici, a také jejího pokračování S10 od hranice k Freistadtu.
Petr Holub

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Rakušané jsou magoři, prohlásil Andrej Babiš ve sněmovně a zapojil se tím do vnitro rakouské diskuse. Sporným momentem je dostavba dálnice D3 z Českých Budějovic na rakouskou hranici a také jeho pokračování S10 od hranice k vražda. Tu česká strana v tomto směru mohutně buduje. Letos bude dokončen obchvat Budějovic a teoreticky protažen až do Kaplice. Zároveň se začne stavět od Kaplice na rakouskou hranici a hotovo má být v roce 2027. Také v Rakousku se staví obchvat Reichenbachu. Bude dokončen také v roce 2027 a přiblíží dálnici S10 na osm km k hranicím. Zbyla km se ovšem začnou stavět teprve potom. Takové zdržení ovšem může česká strana jen těžko akceptovat, tvrdí Babiš. Vykašlali se na to, proč, protože mají ty zelené ve vládě, uvedl expremiér a doplnil již výše citovaný nezdvořilý výraz. Rakouskou pak přetiskla nejčtenější média. Nutno upozornit, že se všichni občané sousedního státu nad kritikou v cizině nerozčilovali. Nakonec je to pravda, zaznělo v diskusích. Nutno upozornit, že Češi si na Rakušany zase tolik stěžovat nemohou. Už pátým rokem slouží tzv. severní dálnice, která míří z Vídně směrem na sever a končí dva km před Mikulovem, protože dálnice z české strany se nestaví a dodnes není rozhodnuto, kdy se s ní začne. V každém případě však Babiš upozornil na fenomén, který je v českém prostředí velmi neobvyklý z pohledu tuzemské politické reprezentace a nejspíše větší části populace dálnice nejvyšším dobrem a stavět se musí na každém místě. Jak se seženou peníze a povolení. V Rakousku se ovšem o dálnicích pořádají referenda. Před dvěma lety byla na jedné anketě zamítnuto dálnice z Vídně podél českých hranic až do včerejška tu místní občané si prostě uvědomili, že by sloužila především tranzitu kamionů. Tím by se cesta pro místní občany spíše zkomplikovala. Navíc má dálnice vždy dopad na životní prostředí. Proto také rakouská ministryně dopravy Leonore Gewesslerová ze SZ nechala prověřit nutnost dostavby dalších dálnic včetně spojky z vražd, a to na české hranice. Zatímco tedy Čechům nevadí, že dostavbou dálnice posílí provoz kamionů z Budějovic do Rakouska, ze současných 2000 do ní například na trojnásobek. Rakušané se do takových stěn ženou. Existují dálniční přechody, po kterých denně projede 10000 těžkých náklaďáků. Dálniční horečka, která díky rozjezdu investic zachvátila Česko, může skončit tím, že se staneme křižovatkou Evropy, přes kterou budou kamiony z Polska a Balkánu mířit do západní Evropy. Může to skončit tím, že pro tuzemské řidiče nezbyde na krásných nových dálnicích místo. Pak by se ovšem ukázalo, že magoři jsou spíše samotní Češi.

Ostatní také poslouchají