Horymír usiloval o omezení těžby kovů. To se kovokopům nelíbilo a chtěli se kritika zbavit

Návraty do minulosti

Horymír na Šemíkovi

Rádio vašeho kraje

Legenda o vladykovi Horymírovi a jeho koni Šemíkovi patří asi k těm nejznámějším z českých pověstí. Celý příběh, který ovšem není historicky doložený, se měl odehrát v 9. století našeho letopočtu.
Jan Herget

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Návraty do minulosti, významné události, osobnosti a vynálezy naší historie.

• Horymír. Legenda o Vladykovi Horymírovi a jeho koni Šemíkovi patří asi k těm nejznámějším z českých pověstí. Celý příběh, který ovšem není historicky doložený, se měl odehrát v devátém století našeho letopočtu. Tehdy prý knížek hře jsem myslel. Výrazně podporoval těžbu kovů v horách blízko Prahy a na obdělávání polí se zapomínalo. Vladykovi Horymírovi to vadilo, a tak usiloval o omezení těžby kovu. Koppové, dnes bychom řekli horníci, se chtěli nepříjemného kritika zbavit, a proto přepadli a vypálili jeho sídlo v Neumětelích. Horymír uprchl na svém věrném koni Šemíkovi a středověkým horníkům oplatil stejnou mincí zapálil jejich obydlí a některé dokonce zabil. Za to byl pak na Křesomyslově Hradišti na Vyšehradě souzen. A verdikt byl nemilosrdný popravovat. A teď přichází zlatý hřeb této pověsti. Posledním přáním Horymíra bylo projet se na svém koni. Šemíkovi. Než nasedl, pošeptal mu něco do ucha a brzy poté Šemík se svým jezdcem přeskočil hradby až na druhý břeh Vltavy. Jediným historicky pravdivým faktem je Hradiště Vyšehrad. Zbytek příběhu je zřejmě dílem fantazie pradávný kronikářů a v mnoha detailech se podobá původně keltské legendě o Tristanovi.

• Návraty do minulosti s Vojtou Kotkem.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají