Názory a argumenty
Petr Hartman: Přihlášky na střední školy jako příklad české improvizace pro 21. století
Názory a argumenty
Plus
Omezíme chaos z minulých let a posuneme se do 21. století. S tímto předsevzetím prosadili vloni na podzim politici změnu způsobu podávání přihlášek na střední školy. S jejich digitalizací nechtěli otálet, proto se tento model začal využívat už letos.
Petr Hartman
Přepis epizody
-
Omezíme chaos z minulých let a posuneme se do 21. století. S tímto předsevzetím prosadili vloni na podzim politici změnu způsobu podávání přihlášek na střední školy. S jejich digitalizací nechtěli otálet. Proto se tento model začal využívat už letos. Během pár měsíců měl být vybudován a spuštěn systém elektronických přihlášek. Pokud žáci složí zkoušku, nebudou muset obíhat se zápočtovým listem školy. Měly by tím ušetřit čas a nervy. Počítač na základě jejich výsledků a obsazenosti jednotlivých vzdělávacích zařízení rozhodne sám. Pokud nevyjde první škola, bude žák automaticky zařazen na druhou zvolenou, případně na 3.. 1. února to vypadalo na to, že chaos omezen nebude a do 21. století se neposuneme. Digitální systém přihlášek na střední školy se totiž nerozběhl. Zdálo se, že složitější než složit přijímací zkoušky bude se k nim vůbec dopracovat. Žáci a jejich rodiče se slabšími nervy proto hned sáhli po osvědčeném papíru a formulář vyplnili ručně. Ředitelé škol doufali, že takových bude co nejméně. Papírové přihlášky totiž do digitálního systému budou muset přepisovat oni, případně jejich spolupracovníci. Prvního února. Nad nefunkčním systémem neskrývali překvapení ani mnozí politici. Podle očekávání hned požadovali, ať padají hlavy, když už ne ministra školství, tak alespoň ředitele CERMATu. Přitom svět není tak černobílý, jak by se na první pohled mohlo zdát. Málo času, neúspěšné výběrové řízení a nedostatek peněz přispěli k tomu, že se digitální systém pro přihlášky na střední školy tvořil takříkajíc na koleně. Jinak by nebylo naplněno znění příslušného zákona, který právě s elektronickou formou počítá. To, že nakonec došlo k jeho spuštění s prodlevou pár desítek hodin, lze spíše přirovnat k zázraku než k velkému průšvihu. V neposlední řadě zatím ještě není důvod jásat, že školství alespoň v tomto směru vykročilo do 20. století. To bude možné tvrdit až v momentu, kdy žáci budou na základě takto podaných přihlášek a výsledků přijímacích řízení rozřazeni na jednotlivé školy. Právě proto, že se vše dělá na poslední chvíli a za improvizovaných podmínek, není celý systém ještě úplně dokončený. Proto nelze zaručit, že vše bude bez chyby fungovat. Zkrátka se zatím stihla být s mírným zpožděním rozběhnout pouze ta část, která umožňuje podávat přihlášky. Žáci a jejich rodiče by to měli učinit do 20. února. I přes počáteční problémy digitálního systému není podle ministerstva školství důvod termín posouvat. Třeba se politici z těchto problémů poučí a změní přístup. Na změny by v budoucnosti měly poskytnout více času a peněz, jinak se bude znovu opakovat tradiční scénář nových. Digitální projekt vyvolá při svém rozjezdu spíše chaos než hladký posun do 21. století.
Více z pořadu
Ostatní také poslouchají
-
Petr Honzejk: Domácí úkoly na školách? Děti problém už dávno vyřešily
Názory a argumenty
-
Uměleckoprůmyslové muzeum je historická budova v plné kráse, říká jeho šéfka Koenigsmarková
Hovory
-
1076. schůzka: O rodičích a dětech
Toulky českou minulostí
-
Ekonom: Děláme ze vzdělávání Velkou pardubickou. Přijímačky netestují znalosti, ale distribuují žáky
Řečí peněz
-
Střípky revoluce
Příběhy 20. století
-
České školství je mišmaš. Nikdo neví, kdo má školy reálně řídit, kritizuje podnikatel v oboru
Interview Plus
-
Nemám problém odstoupit. Ale až po přijímačkách, říká šéf Cermatu k chybě v systému přihlášek na SŠ
Ranní Plus
-
Z dob komunismu jsme podědili školství, které produkuje konkrétní zaměstnance, kritizuje radní Vácha
Pro a proti
-
Sociální média občanskou participaci mladých lidí zásadně neproměnila, říká sociolog
On Air