Návraty do minulosti

Laurin a Klement: Z malé opravničky kol vyrostla za deset let prosperující automobilka s několika stovkami zaměstnanců

Návraty do minulosti

Laurin a Klement: Z malé opravničky kol vyrostla za deset let prosperující automobilka s několika stovkami zaměstnanců
Jeden z prvních motocyklů Laurin & Klement

Rádio vašeho kraje

Dva kamarádi, kteří začínali jako opraváři velocipedů v malé pronajaté dílničce s pěti dělníky a jedním učněm, dva Václavové – Laurin a Klement – stáli u zrodu automobilové výroby u nás.
Jitka Škápíková

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Návraty do minulosti, významné události, osobnosti a vynálezy naší historie.

  • Laurin a Klement. Dva kamarádi, kteří začínali jako opraváři velocipedů v malé pronajaté dílničce s pěti dělníky a jedním učněm. Dva Václavové Laurin a Klement stáli u zrodu automobilové výroby u nás. Nejprve si v 90. letech 19. století založili v Mladé Boleslavi vlastní opravnu jízdních kol. Netrvalo dlouho a firma Laurin a Klement začala kola sama vyrábět. Dali jim vlasteneckou značku Slavia. Při pobytu v Paříži Václava Klementa okouzlila motorová dvoukolka, tzv. motocykl let, a jednu si rovnou koupil a pak s přítelem Laurinem vyrobili svou vlastní originální konstrukce. Slavia, historicky první motocykl tuzemské výroby a ve své době nejdokonalejším motocykl ve střední Evropě, byla hotova na prahu nového století. Dobrá pověst podniku Laurin a Klement se rychle rozšířila po celé Evropě. Na počátku 20. století se na trhu objevil první osobní automobil české výroby Greta, hotová technická senzace. Z malé opravy kol vyrostla za 10 let prosperující firma s několika stovkami zaměstnanců, která vyráběla také nákladní vozy, poštovní vozy, sanitky a stala se největší automobilkou Rakouska-Uherska. V Mladé Československé republice však začala sílit konkurence a továrnu Laurina a Klementa navíc z roku 1924 postihl ničivý požár. Svou firmu nakonec prodali.

  • Škodovým závodům.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají