Zvídavec Evy Sinkovičové

Kdo vynalezl první auto, kolik jich po světě jezdí a která automobilka začínala jako výrobce mlýnků na pepř?

Zvídavec Evy Sinkovičové

Kdo vynalezl první auto, kolik jich po světě jezdí a která automobilka začínala jako výrobce mlýnků na pepř?
Funkční replika "atomobilu" s motorem, který si nechal v roce 1886 patentovat Carl Benz

Rádio Junior

Podcast Zvídavec prozradí, z kolika součástek se skládá průměrné auto, která automobilka začínala jako výrobce mlýnků na pepř a kolik procent řidičů si za volantem zpívá. Další díly podcastu najdete na webu Rádia Junior a v mobilní aplikaci Rádia Junior.
Eva Sinkovičová

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Zvídavé Simkovičové.

  • Čau, holky a kluci. Vítám vás u dalšího dílu. Už jsem zvědavá na dnešní zajímavost. A vy? Automobily jsou běžnou součástí našich každodenních životů. Skoro každá rodina má auto, a kdo ho nemá, tak s ním minimálně každý den přijde do kontaktu. Není divu. Po světě jich jezdí více než miliarda. Kam až vlastně sahá jejich historie? Není to zas tak dávná minulost. První úspěšné pokusy s vozidly, která jsou něčím poháněná, přišla koncem 18. století a poháněl je parní stroj. První spalovací motory pak přichází až v druhé polovině století 19. a vývoj takových aut, jaká známe dnes, přichází až v roce 1885 v Německu u Karla Benze. Ten získal na svou tříkolku poháněnou výhradně spalovacím motorem v listopadu roku 1886 patent a tento moment je brán jako počátek historie automobilu. První dálkovou jízdu automobilem pak podnikla dokonce žena Berta Bencová, manželka Karla, a to v roce 1888. V roce 1889 tak ve Francii vznikla první automobilová továrna a i u nás mají automobily dlouholetou tradici. V roce 1897 byl v kopřivnické továrně vyroben první automobil prezident. Tradičním českým výrobcem aut pak byla samozřejmě mladoboleslavská Škoda Auto. Nejprve vyráběli kola a nakonec i auta. Od roku 1991 patří Škoda pod německý Volkswagen. Ve 20. století se už benzinem nebo naftou poháněné automobily staly nejvýznamnějšími dopravními prostředky. Revoluci ve výrobě ve velkém rozjel ve Spojených státech amerických Henry Ford, protože vymyslel a vyrobil cenově dostupný automobil. Konečně nebyla auta jen pro bohaté, ale mohla si je pořídit běžná veřejnost. A představte si, že průměrné auto si skládá zhruba ze 30000 součástek. Až 80 % průměrného vozu lze recyklovat. A dvě perličky na závěr. Firma Peugeot začínala jako výrobce mlýnků na pepř a sůl. A představte si, že údajně si 90 % řidičů za volantem zpívá. Dělají to i vaši rodiče. Dejte vědět, moji milí zvědavci, pokud chcete o historii aut někomu vyprávět, ale nestihli jste si všechno zapamatovat, tak nevadí. Už teď si to na webu Rádia Junior můžete poslechnout znovu, kolikrát chcete. A pokud vás napadá nějaká zajímavost, o které moc lidí neví, tak my určitě napište a třeba se objeví v nějakém dalším dílu. Zvědavce. Tak ahoj.

Více z pořadu