Online Plus

České školství je v přístupu k AI liberální. Učitelé myslí realisticky, chválí pedagogy Koubský

Online Plus

České školství je v přístupu k AI liberální. Učitelé myslí realisticky, chválí pedagogy Koubský
Chatbot

Plus

Třetina učitelů na základních školách využívá ve výuce nástroje umělé inteligence, vyplývá to z výzkumu Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Do studie se zapojily dva tisíce pedagogů ze všech českých škol a výsledky vypovídají o velmi liberálním přístupu k novým technologiím ve vzdělávání.
David Slížek

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Vody s podvrženými telefonními čísly. Umělá inteligence, která vidí a mluví já ji. Plány amerického Amazonu nebo používání umělé inteligence v českých školách. To jsou témata pravidelného přehledu dění ve světě počítačů a internetu, kterým vás dnes provází David Slížek.

  • On-line plus.

  • Samozřejmě ani dnes na to nebudu sám. U mikrofonu na dálku přes internet vítám našeho pravidelného komentátora, redaktora deníku n Petra Koubského. Ahoj Petře. Ahoj. Davide. Polovina učitelů na českých základních školách se svými žáky ve vyučování mluví o umělé inteligenci a pro práci ve škole já ji nástroje využívá asi 33 % pedagogů. Vyplývá to z výzkumu pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Učitelé já ji nejčastěji používají ke generování textů do výuky, k překladům z cizích jazyků či k přípravě testů. Dvě třetiny respondentů řekli, že žákům nijak nezakazují já jí používat. 30 % využívání umělé inteligence reguluje podle konkrétní situace a šest % výzkumníkům řeklo, že já ji žákům úplně zakazuje. Něco přes třetinu pedagogů se také svěřil s tím, že podle nich děti i já ji použili k vypracování domácího úkolu, například napsání eseje nebo referátu, k překladu textů nebo k vypočítání matematického příkladu. Podle výzkumů také na 70 % tuzemských základních škol nemá pro používání a já jsem žádná formální pravidla. Petře, těch čísel je samozřejmě v celém tom výzkumu ještě daleko více. Mě to docela zaujalo, protože jde asi o první taková čísla. Je. Ten výzkum probíhal formou dotazníků, který v ní výzkumníci z Olomouce rozeslali na všechny tady základní a střední školy v ČR zpátky dostali něco přes 2000 odpovědí, takže asi 2000 učitelů jim odpovědělo právě na všechny dotazy a z toho pak právě posbírali a udělili tato čísla. Podle nich je to poměrně reprezentativní výzkum, protože když počítali třeba věkový průměr a další podobné ukazatele, tak jim vycházeli opravdu čísla, která, se, které odpovídají těm průměrům v českém školství. Takže můžeme možná brát ta čísla za poměrně dobře ilustrující tu skutečnou realitu na českých základních školách. 85 % tedy těch respondentů bylo ze základních škol. Já když začnu těmi čísly, tak 33 % pedagogů využívá je i nástroje pro práci ve škole, ať už tedy k tomu, že generují nějaké texty, nebo třeba plánují výjimku, připravují si nějaké materiály. Je to podle tebe číslo vysoké, nízké, nebo jaké je to číslo, které celkem asi se shoduje s očekáváním, které bych od toho měl, kdyby se mě někdo předem zeptal. Jana, jak velký počet bych to odhadoval? Asi bych řekl, že tak třetina to bude. Takže ano. Mimochodem ještě bych chtěl říci, že ten průzkum je velice slušného, že výzkumníci z Palackého univerzity o dovedli určitě dobrou a užitečnou práci.

Více z pořadu