Dvacet minut Radiožurnálu

Jak budovat vztah žáků k dějepisu? Učit je bádat nebo začít od současnosti, navrhuje historik Činátl

Dvacet minut Radiožurnálu

Jak budovat vztah žáků k dějepisu? Učit je bádat nebo začít od současnosti, navrhuje historik Činátl
Expozice v Národním muzeum se zaměřuje na díla z Čech, Národní knihovna pak vystavuje rukopisy pražských sborů

Radiožurnál

Dvě třetiny učitelů dějepisu s žáky neprobírá nejnovější dějiny a podle zjištení České školní inspekce to samotným žákům vadí. Jak motivovat pedagogy, aby se tak důležité části výuky více věnovali? Jak se osvědčil projekt Dějepis+, který měl výuku moderních českých dějin zlepšit? A proč budí tolik vášní nová učebnice soudobých dějin pro deváté třídy? Tomáš Pancíř se ptal historika Kamila Činátla z ústavu českých dějin Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Tomáš Pancíř

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Dvě třetiny učitelů dějepisu neprobírají ve školách nejnovější dějiny. Ukazuje to nová zpráva České školní inspekce, která poukázala také na nedostatečné znalosti studentů a také na to, že sami studenti by chtěli věnovat moderním dějinám víc času. Jak by se měl změnit výuka dějepisu na základních a středních školách? Jak se osvědčil projekt dějepis +, který měl výuku moderních českých dějin zlepšit? A proč budí tolik vášní? Nová učebnice soudobých dějin pro deváté třídy.

  • Dnešním hostem 20 minut Radiožurnálu, které vysílá také ČRo Plus, je doc. Kamil Činátl, historik, který působí v oddělení didaktiky, teorie a metodologie historické vědy ústavu českých dějin Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a který se v minulých letech podílel na vývoji vzdělávacích programů v rámci Ústavu pro studium totalitních režimů. Dobrý den. Zdravím vás přes internet. Dobrý den. Česká školní inspekce dva roky zkoumala, jak a s jakými výsledky se učí moderní dějiny na šesti stovkách základních a středních škol. Výsledkem je skoro padesátistránková zpráva. Vy se dlouhodobě zabýváte tím, jak by měla nebo mohla vypadat výuka dějepisu. Která ta zjištění školní inspekce považujete za nejdůležitější?

  • Asi nejdůležitější zjištění se samozřejmě týká té preference moderních a soudobých dějin ve výuce dějepisu, toho, že jak žáci, tak učitelé vnímají, že toto téma je důležité. Potom mi přijde velmi podstatné zjištění, že stále převládá ve výuce frontální výuka, byť se vlastně už od kurikulární reformy, tedy více než 15 let diskutuje o tom, že by se měly zavést ve výuce nějaké aktivizační metody, pokud má být skutečně efektivní.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají