Dvacet minut Radiožurnálu
Jak budovat vztah žáků k dějepisu? Učit je bádat nebo začít od současnosti, navrhuje historik Činátl
Dvacet minut Radiožurnálu
Radiožurnál
Dvě třetiny učitelů dějepisu s žáky neprobírá nejnovější dějiny a podle zjištení České školní inspekce to samotným žákům vadí. Jak motivovat pedagogy, aby se tak důležité části výuky více věnovali? Jak se osvědčil projekt Dějepis+, který měl výuku moderních českých dějin zlepšit? A proč budí tolik vášní nová učebnice soudobých dějin pro deváté třídy? Tomáš Pancíř se ptal historika Kamila Činátla z ústavu českých dějin Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Tomáš Pancíř
Přepis epizody
-
Dvě třetiny učitelů dějepisu neprobírají ve školách nejnovější dějiny. Ukazuje to nová zpráva České školní inspekce, která poukázala také na nedostatečné znalosti studentů a také na to, že sami studenti by chtěli věnovat moderním dějinám víc času. Jak by se měl změnit výuka dějepisu na základních a středních školách? Jak se osvědčil projekt dějepis +, který měl výuku moderních českých dějin zlepšit? A proč budí tolik vášní? Nová učebnice soudobých dějin pro deváté třídy.
-
Dnešním hostem 20 minut Radiožurnálu, které vysílá také ČRo Plus, je doc. Kamil Činátl, historik, který působí v oddělení didaktiky, teorie a metodologie historické vědy ústavu českých dějin Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a který se v minulých letech podílel na vývoji vzdělávacích programů v rámci Ústavu pro studium totalitních režimů. Dobrý den. Zdravím vás přes internet. Dobrý den. Česká školní inspekce dva roky zkoumala, jak a s jakými výsledky se učí moderní dějiny na šesti stovkách základních a středních škol. Výsledkem je skoro padesátistránková zpráva. Vy se dlouhodobě zabýváte tím, jak by měla nebo mohla vypadat výuka dějepisu. Která ta zjištění školní inspekce považujete za nejdůležitější?
-
Asi nejdůležitější zjištění se samozřejmě týká té preference moderních a soudobých dějin ve výuce dějepisu, toho, že jak žáci, tak učitelé vnímají, že toto téma je důležité. Potom mi přijde velmi podstatné zjištění, že stále převládá ve výuce frontální výuka, byť se vlastně už od kurikulární reformy, tedy více než 15 let diskutuje o tom, že by se měly zavést ve výuce nějaké aktivizační metody, pokud má být skutečně efektivní.
Více z pořadu
Ostatní také poslouchají
-
Ministr školství: Na vysoké školy chodí příliš staří studenti. I proto navrhuji zrušení deváté třídy
Dvacet minut Radiožurnálu
-
Memorování letopočtů? V Dějepisu+ se žáci učili živějším způsobem, bavilo je to, myslí si dějepisář
Ranní interview
-
Bohemistka Marta Šimečková. Pozná podle řeči, odkud lidé pocházejí?
Jak to vidí...
-
Českotěšínská Základní škola Pod Zvonek testuje nový způsob...
Křížem krajem
-
Vyspělá Evropa jde cestou všeobecného vzdělání, u nás je směr...
K věci
-
Prolomit vlny: Učňáky potřebují reformu, nikoliv nahánění žáků násilím a za trest
Prolomit vlny
-
Je nesmírně drahá a neefektivní, tvrdí ředitel školy po roce...
Dnešní Plus
-
663. schůzka: Co sto věků hodlalo, zvrtne doba
Toulky českou minulostí