Online Plus

První AI malware? Červ Morris 2 se dokáže šířit sám pomocí chatbota

Online Plus

První AI malware? Červ Morris 2 se dokáže šířit sám pomocí chatbota
Aplikace ChatGPT společnosti OpenAI

Plus

Skupina výzkumníků otestovala prvního AI červa, který se dokáže šířit prostřednictvím aplikací založených na generativní umělé inteligenci. Měl by údajně zvládnout infiltrovat uživatelské zadání a vkládat do něj vlastní pokyny, které mu poslouží k jeho šíření.
David Slížek

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • V ní a já ji malware. Nová regulace on-line světa, obří pokuta pro firmu Apple a velká stížnost na společnost meta. O tom budeme mluvit v pravidelném přehledu dění ve světě počítačů a internetu, kterým vás také dnes provází David Slížek.

  • On-line plus.

  • U mikrofonu samozřejmě na dálku vítám také našeho pravidelného komentátora, redaktora deníku n Petra Koubského. Ahoj Petře. Ahoj Davide. Skupina evropských organizací na ochranu spotřebitelů podala stížnost na firmu med a nelíbí se jim, že ve službách Facebook a Instagram dává uživatelům na výběr ze dvou možností. Pokud chtějí službu používáte, musí buď dát souhlas se zpracováním údajů o svém chování on-line, nebo si musí zaplatit předplatné. Podle organizací, mezi kterými je i český dTest, to odporuje evropskému nařízení na ochranu osobních údajů GDPR, ve které říká, že souhlas se zpracováním osobních dat musí být svobodný. Uživatelé podle stížnosti nemají vzhledem k rozšíření Facebooku a Instagramu skutečně svobodnou volbu tyto služby případně nepoužívat. Kdyby s výběrem možností nesouhlasili a opustili bije, přišli by o kontakty a konverzace, které budovaly řadu let, říkají organizace. Meta podle nich také uživatele klame tím, že jim říká, že možnost používat její služby bez placení předplatného je bezplatná. Ve skutečnosti uživatelé platí svými daty, dodávají organizace. Petře, je to téma, o kterém jsme tady vlastně mluvili minulý týden. Je to jeden z pokusů napadnout praxi firmy meta, kterou meta zavedla někdy koncem loňského roku. Kromě těch spotřebitelských organizací si stěžuje na metu také rakouský právník Max firem z nás, starý dobrý známý aktivista, který bojuje za ochranu osobních údajů v Evropě. Ta stížnost putuje na úřady pro ochranu osobních údajů v jednotlivých členských státech těch organizací, které se této akce účastní. No my jsme právě minulý týden mluvili o tom, že podobná praxe je poměrně běžná například v zahraničních on-line médiích. Tento výběr buď se zaplaťte předplatné, nebo nám dejte souhlas s tím, že budeme sbírat vaše data a cílit na vás reklamu. A mluvili jsme také o tom, že v Česku něco podobného plánuje zavést také seznam. Cz. Liší se podle tebe toto používání v médiích, případně to, co chystá seznam od toho, jak tu volbu zaplatí nebo dají souhlas? Používá Facebook nebo Instagram?

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají