Názory a argumenty

David Klimeš: Lovestory médií a sociálních sítí končí

Názory a argumenty

David Klimeš: Lovestory médií a sociálních sítí končí
Společnost Meta oznámila nové podmínky, předplatitelé jejich služeb už neuvidí reklamy

Plus

Měl to být pro média zlatý grál digitálního věku – návštěvník ze sociálních sítí. Nejprve média v tomto nerovném partnerství však ztratila příjmy, pak kvalitu a nyní i návštěvnost.
David Klimeš

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Tak opustí síť x evropský trh, nebo ne a budou se účty na někdejším Twitteru zpoplatňovat, nebo ne, nikdo neví. Majitel Elon Musk úspěšně pokračuje v totální devastaci dobrého jména kdysi tak úspěšné sítě mezi politiky, novináři a veřejně činnými osobami. Twitter je ale jen vrcholek problému, který si média konečně již uvědomují. Ve velkém se spolehnout na návštěvnost přes vstupní bránu, kde nejste dveřní, který může také brzo skončit tím, že vám dveřních zabouchne vrata před nosem. Musk přestal médiím zobrazovat odkazy, ale média s tím nemohou nic dělat. Stejně tak nemohu nic dělat s tím, že svůj prestižní obsah vystavují v záplavě konspirací a bizarností ve velkém navíc nastupují i sítě, kde kvalitní zpravodajský obsah již nemá vůbec šanci. Symbolem je nyní především TikTok. Otázka za milion jak takovou likvidaci sebe sama prostřednictvím sociálních sítí mohla média dopustit. Ona to tedy není otázka za milion, protože na začátku se výhody pro média zdály nesporné. Začátkem se myslí 0. 10. léta, kdy se zdálo pro vydavatelské domy tuze výhodné propagovat svůj obsah na sociálních sítích. Přicházeli odtamtud netušené počty čtenářů, diváků a posluchačů, tak proč to nevyužít? Novináři se nechali ve velkém strhnout k tomu, aby se stali hvězdami rychle se rozvíjející ekonomiky pozornosti na Facebooku či Twitteru. Kdo uloví více lajků ostrými útoky na toho či onoho neschopného ministra. Půlnoční bitvy někdejších seriózních novinářů byli často vysilující, ale vydavatelé nechávali, protože si od toho slibovali větší návštěvnost, popularitu či více prodaných předplatných. Dnes již víme, jak to bylo naivní. Sociální sítě a obecně veškeré technologické platformy se nejprve začaly zakusovat do inzertních příjmů médií. Pár lidí sice přišlo na samotnou zpravodajskou stránku obalenou reklamou, ale mnozí se jen přečetli informativní titulek, zhlédli reklamu sítě a bylo po zpravodajském zážitku. Nyní to sociální sítě dovádí do úplného extrému, kdy dělají vše proto, aby jejich uživatel s jejich sítě nikam vůbec již neodcházel. Po příjmech začala erodovat také kvalita média. Žurnalistika se zcela přizpůsobil a ekonomice pozornosti místo seriózních titulku se ve velkém začali produkovat tzv. clickbaitu i tedy poutavé titulky a novináři místo svých editorů začali poslouchat své příznivce na sociálních sítích, jen aby dostali svou pravidelnou porci lajků. Skončilo to tak, jak muselo. Algoritmická žurnalistika přizpůsobená sítím je sice viditelná, ale nefunkční. Předplatné si kvůli tomu neobnovíte, když víte, že tam najdete jen emoci ze včerejšího Facebooku. Nyní jsme v závěrečné fázi. Sociální sítě jsou už dost silné, aby se bez médií zcela obešli. Návštěvnost ze sítí raketově padá. U mnoha médií máme první případy, kdy kvalitnější média po odchodu ze sociálních sítí nezaznamenala žádný zásadní propad návštěvnosti. Éra nadvlády sociálních sítí nad médii končí a je to dobře. Rozhodně to však neznamená, že by média neměla bojovat o své místo na digitálním slunci, ale musí mít nástroje, které skutečně médiím slouží. Například vlastně newslettery, podcasty a vše, kde nejste závislí na drezuře někoho jiného. Mnohá média to už úspěšně zkouší a asi by jich bylo nyní již více, kdybychom přeskočili tu nepříliš povedenou aférku se sociálními sítěmi.

Ostatní také poslouchají