Názory a argumenty

Petr Holub: Fantóm gigafactory. Co znamená odchod VW z projektu Líně

Názory a argumenty

Petr Holub: Fantóm gigafactory. Co znamená odchod VW z projektu Líně
Letiště v obci Líně, kde chce Volkswagen postavit gigafactory

Plus

Zrušení stavby gigafactory je událost. Volkswagen sice svůj plán na výrobnu baterií pro elektromobily odvolal už počátkem listopadu, mluví se o tom však dodnes. Experti a ekonomové nahlas litují, že nebudou místa pro 4000 pracovníků a nahlas se ptají, proč investory z Německa nepřesvědčily ani přislíbené dotace.
Petr Holub

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Zrušení stavby i ke faktor je událost. Volkswagen sice svůj plán na výrobu baterií pro elektromobily odvolal už počátkem listopadu, mluví se však o tom dodnes. Experti a ekonomové nahlas litují, že nebudou místa pro 4000 pracovníků, a nahlas se ptají, proč investory z Německa nepřesvědčily ani přislíbené dotace. Někdy dochází k depresivnímu závěru, že v ČR se prostě nevyplatí investovat, protože to jsou příliš vysoké daně a drahé energie. Jako když je po zrušeném plánu zůstala fantomova bolest podobná jakou amputované končetiny. Kdykoli pojedu kolem Líní u Plzně, tak si vždy vzpomenu, že na široké pláně u letiště něco chybí. Najdou se lidé, kteří stavbu Gigafactory nechtěli. Přece jde o provoz, kde se používají různé jedovaté kovy a chemikálie. Továrna bude dalším impulzem pro otevření dolu na lithium pod Krušnými horami, což je opět provoz, který bude mít negativní vliv na životní prostředí. Ovšem ani Češi by neměli odmítat příležitosti, které nabízejí moderní technologie, v tomto případě elektromobily. Ty navíc důsledku přírodě prospějí, protože pomáhají v boji s klimatickou změnou. Stojí zato připomenout, že na druhé straně česko-bavorské hranice se právě o stavbě Gigafactory rozhodlo konkrétně pro automobilku BMW a dokonce s přímým souhlasem obyvatel dotčené obce. Štras ke všem je to důležité. Host tady změnilo k tomu je zklamání mezi byznysmeny příliš upřímné. Češi mají tradičně dobrý vztah k Volkswagenu, který měl znít a fabriku v Líních stavět, ale staví. Převzetí mladoboleslavské Škody s Volkswagenem bylo prvním úspěchem ekonomické transformace 90. let. Předurčilo investice od dalších zahraničních koncernů a vždycky jsme se mohli spolehnout, že německý super podnik přílivem dalších peněz zase pomůže. Teď najednou manažeři z Wolfsburgu vzali zpátečku. Zdejší politici mohou hledat náhradu v investorech z Ameriky nebo Číny. To se ještě uvidí. Jenže zároveň to vypadá, že ideální partnerství Čechů a Volkswagenu má nakročeno ke svému konci nebo přinejmenším k ochlazení. Tato myšlenka není tak úplně od věci to po tratích. Například pondělní článek Handelsblattu, podle kterého dnes stojí sál Volkswagen před bolestivou transformací. Musí škrtat pracovní místa, omezovat investice a hlavně vymyslet nějakou perspektivu pro budoucnost. Pokud se mu to nepodaří, ztratí podle Handelsblattu své postavení na trhu. Je logické, že v této kritické době ztrácí myšlenky. Ono to je Fabrice v Česku na významu. Pochopitelně musí také Češi německému koncernu přát, aby se zotavil. Na druhou stranu nemůžou kapitáni průmyslu přehlížet signál, že výroba automobilů přestává být jistotou zdejší prosperity.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají