Názory a argumenty
Petr Holub: Fantóm gigafactory. Co znamená odchod VW z projektu Líně
Názory a argumenty
Plus
Zrušení stavby gigafactory je událost. Volkswagen sice svůj plán na výrobnu baterií pro elektromobily odvolal už počátkem listopadu, mluví se o tom však dodnes. Experti a ekonomové nahlas litují, že nebudou místa pro 4000 pracovníků a nahlas se ptají, proč investory z Německa nepřesvědčily ani přislíbené dotace.
Petr Holub
Přepis epizody
-
Zrušení stavby i ke faktor je událost. Volkswagen sice svůj plán na výrobu baterií pro elektromobily odvolal už počátkem listopadu, mluví se však o tom dodnes. Experti a ekonomové nahlas litují, že nebudou místa pro 4000 pracovníků, a nahlas se ptají, proč investory z Německa nepřesvědčily ani přislíbené dotace. Někdy dochází k depresivnímu závěru, že v ČR se prostě nevyplatí investovat, protože to jsou příliš vysoké daně a drahé energie. Jako když je po zrušeném plánu zůstala fantomova bolest podobná jakou amputované končetiny. Kdykoli pojedu kolem Líní u Plzně, tak si vždy vzpomenu, že na široké pláně u letiště něco chybí. Najdou se lidé, kteří stavbu Gigafactory nechtěli. Přece jde o provoz, kde se používají různé jedovaté kovy a chemikálie. Továrna bude dalším impulzem pro otevření dolu na lithium pod Krušnými horami, což je opět provoz, který bude mít negativní vliv na životní prostředí. Ovšem ani Češi by neměli odmítat příležitosti, které nabízejí moderní technologie, v tomto případě elektromobily. Ty navíc důsledku přírodě prospějí, protože pomáhají v boji s klimatickou změnou. Stojí zato připomenout, že na druhé straně česko-bavorské hranice se právě o stavbě Gigafactory rozhodlo konkrétně pro automobilku BMW a dokonce s přímým souhlasem obyvatel dotčené obce. Štras ke všem je to důležité. Host tady změnilo k tomu je zklamání mezi byznysmeny příliš upřímné. Češi mají tradičně dobrý vztah k Volkswagenu, který měl znít a fabriku v Líních stavět, ale staví. Převzetí mladoboleslavské Škody s Volkswagenem bylo prvním úspěchem ekonomické transformace 90. let. Předurčilo investice od dalších zahraničních koncernů a vždycky jsme se mohli spolehnout, že německý super podnik přílivem dalších peněz zase pomůže. Teď najednou manažeři z Wolfsburgu vzali zpátečku. Zdejší politici mohou hledat náhradu v investorech z Ameriky nebo Číny. To se ještě uvidí. Jenže zároveň to vypadá, že ideální partnerství Čechů a Volkswagenu má nakročeno ke svému konci nebo přinejmenším k ochlazení. Tato myšlenka není tak úplně od věci to po tratích. Například pondělní článek Handelsblattu, podle kterého dnes stojí sál Volkswagen před bolestivou transformací. Musí škrtat pracovní místa, omezovat investice a hlavně vymyslet nějakou perspektivu pro budoucnost. Pokud se mu to nepodaří, ztratí podle Handelsblattu své postavení na trhu. Je logické, že v této kritické době ztrácí myšlenky. Ono to je Fabrice v Česku na významu. Pochopitelně musí také Češi německému koncernu přát, aby se zotavil. Na druhou stranu nemůžou kapitáni průmyslu přehlížet signál, že výroba automobilů přestává být jistotou zdejší prosperity.
Více z pořadu
Ostatní také poslouchají
-
Mrzelo by mě, pokud by gigafactory vyrostla jinde než na Plzeňsku, říká hejtman Špoták
Interview Plus
-
Karel Hvížďala: ANO je tu pro všechny
Názory a argumenty
-
Negativní dopady stavby bateriové gigafactory převažují nad pozitivy, míní zástupce obcí na Plzeňsku
Pro a proti
-
Proč si vláda neplácla s Volkswagenem
Vinohradská 12
-
Až v Německu přepneme na elektromobily, čekám domino efekt propouštění i v Česku, říká šéf institutu
Zaostřeno
-
Automobily jsou pro českou ekonomiku klíčové. Výroba ale musí být flexibilní, upozorňuje ekonom
Řečí peněz
-
Přes čáru: Stane se Česko uhelnou elektrárnou Německa?
Přes čáru
-
Jahn z vedení Škody Auto: Nebudeme vyrábět jen auta se spalovacími motory. S elektromobily počítáme
Dvacet minut Radiožurnálu
-
Poslední Brouk vyjel z továrny v Německu před čtyřiceti lety....
Dopolední Radiožurnál