Dnešní Plus

Použité pneumatiky by se mohly recyklovat při stavbě silnic. „Byly by odolnější,“ myslí si odbornice

Dnešní Plus

Použité pneumatiky by se mohly recyklovat při stavbě silnic. „Byly by odolnější,“ myslí si odbornice
Pneumatiky

Plus

Ojeté pneumatiky jako součást nových silnic? Tak vypadá běžná praxe ve Skandinávii nebo v některých amerických státech. V Česku se tak zatím nepoužívají, přestože výroba pneumatik má u nás poměrně dlouhou tradici. Navíc jsou silnice s příměsí gumové drti daleko trvanlivější. Pneumatiky dokonce vyráběl i Tomáš Baťa – a vývoj ve Zlíně odstartoval právě před 90 lety.
Martina Rasch

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Staré pneumatiky jako součást a silnice jsou běžnou praxí ve Skandinávii nebo v některých státech USA. V ČR se zatím pneumatiky tímto způsobem nerecyklují, protože respektive přestože i u nás v jejich výroba velkou tradici, pneumatiky dokonce vyráběl Tomáš Baťa. Vývoj ve Zlíně odstartoval právě před 90 lety. Město celosvětově známé výrobou obuvi tak dalo tehdejšímu Československu také tradici gumárenskou. Jak to tedy s Tomášem Baťou a jeho první pneumatikou bylo, to nám řekne Martina Raš z vědecké redakce. Hezké dopoledne.

  • Dobrý den. První pneumatika vznikla ve Zlíně díky sázce, protože Tomáš Baťa se podle pamětníků před 90 lety na konferenci v Budapešti vsadil s průmyslníkem, výrobcem pneumatik, že na další ročník přijede na svých vlastních pláštích. To se mu skutečně podařilo a v srdci někdejších Baťových závodů ve Zlíně zřídil skupinu odborníků, kteří se vývojem pneumatik začali zabývat, doplňuje expertka na vývoj gumárenských směsí Jana Voldánová.

  • Potřeboval na to vzdělané lidi. Takže na základě tady těch jeho venkovských škol vznikla v roce 1937 SPŠ chemická, která se zaměřovala přímo na zpracování tady té gumy i na to obuvnictví. Absolventi z této školy, kteří vyšli, měli velice dobrou představu o skladbě směsí. Znali velice dobře gumárenské stroje, píše. To byl jako jeden z maturitních předmětů. O tom byli i dobří laboranti. Ošahali si všechny ty materiály, který vlastně se používají nejen gumárenském průmyslu pro pneumatiky a olivy, ne ve Zlíně. Taky vzniká původní baťovská míchání směsí pro všechny Baťovi provozy. To znamená jak pro výrobu pneumatik, tak i pro výrobu podešví. První baťovské pneumatiky se vyráběly v 75. budově někdejších Baťových závodů. Dnes se tam samozřejmě už pod jinou značkou dělají sportovnímu to pláště. Některé stroje jsou ale původní a právě na nich se třeba ještě i mladý Tomáš Baťa zvaný Tomík, učil dělat konfekci. To znamená skládání jednotlivých součástí pneumatiky dohromady.

Více z pořadu