Online Plus

O Facebooku v Německu, Googlu v Rusku a bezpečnostní chybě Applu

Online Plus

O Facebooku v Německu, Googlu v Rusku a bezpečnostní chybě Applu
Online Plus

Plus

Německé omezení Facebooku ve zpracování dat uživatelů, Spotify a jeho zaměření na podcasty, Google a jeho omezování výsledků vyhledávání v Rusku. Moderuje David Slížek.
David Slížek

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Apple opravil zásadní chybu v eseji. Stáj má. Google začal v Rusku cenzurovat výsledky hledání. Hudební služba Spotify investuje do podcastů a Facebook má další problém, tentokrát v Německu. To jsou témata pravidelného přehledu dění ve světě počítačů a internetu, kterým vás dnes provede David Slížek.

  • On-line plus.

  • Mým průvodcem bude samozřejmě náš pravidelný komentátor, redaktor deníku n Petr Koubský. Vítej. Petře. Dobrý den. A rovnou se vrhneme na události, které přinesly uplynulé dny. Přímo na srdce obchodního modelu Facebooku míří aktuální rozhodnutí německého antimonopolního úřadu bundy s kartel Antl. Sociální síť podle něj nesmí bez souhlasu uživatelů sbírat a propojovat data o jejich chování získaná ze sledovacích prvků na webových stránkách nebo ze služeb, které vlastní, tedy z WhatsAppu nebo Instagramu. Souhlas uživatele přitom musí být dobrovolný, zdůrazňuje úřad. To znamená, že nesmí být vynucenou podmínkou toho, aby uživatel vůbec mohl služby Facebooku používat. WhatsApp nebo Instagram mohou data dále samostatně sbírat, ale Facebook je nesmí propojit s daty ze své hlavní služby. Facebook má podle rozhodnutí na trhu dominantní postavení, které rozsahem sběru dat a jejich propojováním a využíváním podle úřadů zneužívá. Facebook tak má podle rozhodnutí zásadně změnit svou praxi i podmínky používání. Verdikt ještě ovšem není konečný a Facebook se proti němu může do jednoho měsíce odvolat k německému soudu, což podle svého oficiálního vyjádření také nejspíš udělá. Petře, já bych se opakoval další týden. Další aféra kolem Facebooku, ale toto není úplně vlastně aféra, která by se týkala nějakého úniku dat, ale přijde mi o to podstatnější, o to o to zásadnější, protože v té debatě o tom, jak se vypořádat s Duo polem, s nadvládou Facebooku a Googlu na internetu, s tím, že vlastně tyto firmy opravdu do velké míry určují podobu internetu, určují to, co budeme číst, jaké informace se k nám dostanou apod.. A samozřejmě také velmi velmi ovlivňují reklamní trh a vysávají z něho většinu peněz, tak v této debatě se hodně často mluví o tom, jestli by se proti té rozpínavosti těchto dvou firem nemělo zasáhnout už podle nějakých stávajících pravidel, antimonopolních pravidel a ne vymýšlet nějaké nové směrnice, regulace a další nové zákony. A tady to vypadá, aspoň tedy v Německu, že německý antimonopolní úřad to opravdu s nějakou cestou, jak tu rozpínavost omezit, aspoň u Facebooku na základě pravidel pro dodržování hospodářské soutěže přišel. Jak ti toto rozhodnutí německé připadá v vtipné, vtipné mi připadá je to chytrý nápad z hlediska hledání regulace vůči digitálním firmám, jako je Facebook. Je vlastně zvláštní, že to nikoho nenapadlo dřív, protože se to naskýtá, nabízí. Facebook má jít z toho oblasti monopolní postavení. A pokud svoje služby další používal v podobných oblastech, tak jasně staví na využití toho monopolního postavení. Čili z hlediska logiky je to rozhodnutí německého antimonopolního úřadu naprosto v pořádku. Velice se třeba podobal logice antimonopolních procesů, které se vedly proti Microsoftu na konci minulého století a bude zajímavé sledovat, co se s tím stane. A je to, je to věc, která je neutrální, která je logicky čisto, která nevychází z hodnocení toho, co vlastně Facebook dělá věcně, ale čistě jenom z logiky rozložení sil. To je něco, co tady vlastně ještě nebyl. Ten spor samozřejmě ještě se asi potáhne řadu měsíců, možná i let, protože Facebook si pravděpodobně nenechá toto rozhodnutí jen tak jen tak líbit. Ve svém oficiálním vyjádření Facebooku uvedl, že už jenom ta jaksi ten předpoklad německého úřadu, že Facebook je dominantní, má dominantní postavení na trhu. Že je mylný, protože přece soutěží s dalšími službami, jako je Twitter a další sociální sítě nebo YouTube vlastně, což se také považovat za sociální platformou, sociální médium. Takže tady se dá čekat ještě asi celá řada nějakých právních sporů. Nicméně pokud by opravdu to rozhodnutí, tak to mělo platit, pokud by tedy Facebook nesměl spojovat, propojovat ta data o chování uživatelů z jiných služeb s tou svou hlavní službou Facebookem. Jak by to podle tvého názoru ovlivnilo fungování Facebooku a jeho jeho byznys modelu?

Více z pořadu