Názory a argumenty

Luboš Kreč: Čína převrací poměry v autoprůmyslu

Názory a argumenty

Luboš Kreč: Čína převrací poměry v autoprůmyslu
Dobíjení elektroauta, ilustrační obrázek

Plus

Americká automobilka Tesla vyrobila za rok 2023 celkem 1,8 milionu aut. Elon Musk sice ještě relativně nedávno říkal, že se jím vedené firmě podaří překonat hranici dvou milionů kusů, což se zjevně nepovedlo. I tak ale jeho společnost zůstává jednoznačně největším výrobcem elektrických vozů na světě.

 
Luboš Kreč

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Americká automobilka Tesla vyrobila za rok 2023 celkem 1,8 milionů aut. Elon Musk sice ještě relativně nedávno říkal, že se jeho firmě podaří překonat hranici 2 milionů kusů, což se zjevně nepovedlo. I tak ale společnost zůstává největším výrobcem elektrických vozů na světě. Silně se na ni ale dotahují konkurenti. Jenže nejsou z tradičních automobilových bašt, tedy z Evropy, nýbrž z Číny. A jeden z nich firma s názvem bývají Dyjí dokonce v posledním čtvrtletí minulého roku Teslu překonala, když zákazníkům dodala více než 520000 elektroaut. Tesla naproti tomu mezi říjnem a prosincem prodala přes 480000 vozů. Třetím v pořadí byl další čínský koncern s názvem s a IC a až na čtvrtém místě dlel jinak největší výrobce aut na světě, německá skupina Volkswagen, do níž patří i česká Škodovka. Ještě tak tři nebo čtyři roky nazpátek přitom manažeři Volkswagenu suverénně tvrdili, jak to budou právě jejich vozy, jimž se Tesla nebo bývají Dyjí budou dívat v prodejích na záda. Paradoxem přitom je, že nejúspěšnějším elektro vozem, který skupina Volkswagen vyrábí, je aktuálně Škoda Enyaq. Ta se během minulého roku postupně vypracovala v Evropě na druhé nejprodávanější auto na baterie za Teslou y a na klíčovém německém trhu byla jednu dobu dokonce jedničkou.

  • Nejde ale jen o Volkswagenu. V elektromobilitě ujíždí Evropě, respektive jejím firmám pomyslný vlak. Čím dál víc. Hodně se totiž derou vpřed nejen čínští dravci, ale i korejští sourozenci Hyundai a Kia, kteří se třeba v USA už staly dvojkou na trhu. To, že elektromobilita je budoucnost, je daný fakt. Bůhví jak se v ní sice nedaří ani velkým americkým výrobcům, jako jsou General Motors nebo Ford. Spojené státy ale agilní dotační a daňovou politikou vytahují výrobce z celého světa k sobě a nepřímo je nutí, aby na jejich území či v okolí stavěly nové továrny a vývojová centra. Tím si největší ekonomika světa zajistí, že klíčové know-how a kapacity zůstanou u ní. Ať už se s nástupem elektromobility její tradiční značky popasují jakkoli v Evropě. Tah na branku, který vykazují Američané, Číňané či Korejci, nevidíme. To je špatná zpráva a fakt, že titulky zpráv o nejprodávanějších modelech plní jména firem, která existují sotva 20 let a do nichž obři z Evropy v minulosti s určitým posměšným nadhledem maximálně okrajově investovali, pokud jim vůbec věnovali pozornost. Je první vlaštovkou velkých změn, které se na nás valí.

Více z pořadu