Názory a argumenty

Ivan Štern: Výsledky PISA vypovídají o rizicích evropské demokracie

Názory a argumenty

Ivan Štern: Výsledky PISA vypovídají o rizicích evropské demokracie
Univerzitní studenti na přednášce

Plus

Bulharské děti nezhlouply, tvrdí Bulhaři po prozkoumání posledních pisánských nelichotivých výsledků průzkumu vzdělanosti zdejších patnácti a šestnáctiletých dětí. Jen jich spousta dramaticky zchudla.
Ivan Štern

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Bulharské děti nezhloupli, tvrdí Bulhaři po prozkoumání poslední byzantský nelichotivých výsledků průzkumu vzdělanosti zdejší 15 a 16 lety dětí. Jen jich spousta dramaticky zchudla. S takovým poznáním v Evropě Bulhaři nejsou sami. I jinde průzkum PISA zaznamenal prohlubující se rozdíly v úrovni vzdělanosti mezi dětmi z prostředí vzdělání příznivě nakloněné ho, a dětmi z poměru mající spíše ráz sociální vyloučenosti. Příčinou bývá oligarchizace ekonomik, pozvolný rozpad středních tříd a rozevírající se sociální nůžky. V duchu bohatí ještě více bohatnou, chudí za to výrazněji chudnou. Doslova barvité. Je to v takovém Maďarsku bohatí bohatnou, chudí ještě více chudnou. A doprovodnou roli podílníků sehrávají korupce a deformovaný právní a sociální stát. Ještě jednu příčinu čím dál více rozšklebené propasti mezi úrovní vzdělanosti dětí z rodin vzdělání nakloněných a dětí z rodin spíš vyloučených najdeme v zemích, jako je Německo nebo Francie, v obtížné integraci uprchlických komunit. Vzdělání bylo od nepaměti považováno za jeden ze způsobů, jak dosahovat žádoucí sociální průchodnosti společností. Už středověké církevní školy zvládali díky kvalitnímu a soustředěnému vzdělání dostat chlapce z nuzných poměrů. O dívky tehdy ještě nešlo, to některou pozici sociálních vrcholků. Bylo to církevní vzdělání, které Janu Husovi, pocházejícímu z chudobných poměrů, umožnilo, aby to dotáhl až na rektora Karlovy univerzity. S naší sociální průchodnost je nezbytnou podmínkou pro udržitelnou soudržnost společnosti. V opačném případě zapomeňme na jakoukoli myslitelnou demokracii. Pokud by poměry, jak ukazují i výsledky PISA, měli opakovaně generovat vrstvy ve společnosti, které nemají nejmenší šanci posunout se o kousek výš a které jsou odsouzeny opakovaně recyklovat své dosavadní podřadné sociální postavení, pak si společnost, byť by se tvářila sebe svobodomyslněji, pěstuje ve svém lůně časovanou bombu. Dříve nebo později ji za ochotného působení populistů zvládne rozmetat samotných základech. Je dobře, že evropští premianti ve vzdělávání, Estonci si lámou hlavu, zda dělají dost pro to, aby dnešní generace učitelů, jež se zasloužila o stávající výsledky, najde za sebe, až se odebere na penzi, plnohodnotnou náhradu. Nestačí, aby se Bulhaři, a nejen oni utěšovali, že v podstatě její děti nezhloupli, jestliže se jim rozrůstá vrstva dětí sociálně vyloučených, bomba položená pod základy demokracie tikat nepřestane. Je dobře, že se Němci neptají jsou uprchlíci, udělali pro integraci do jejich společnosti, ale ptají se, co pro ni mohou udělat oni sami. Cest k nápravě je celá řada. Moderní nápodoba vzdělávání církevního v podobě v škol s celodenní péčí zavedených před nějakým časem v Německu je jednou z nich.

Ostatní také poslouchají