Hovory

Šaman je prostředníkem mezi lidským a duchovním světem, říká etnografka

Hovory

Šaman je prostředníkem mezi lidským a duchovním světem, říká etnografka
Pavlína Brzáková

Plus

„Zvlášť na Sibiři lidé velice vzpomínají na své předky, váží si jich a potřebují někoho, kdo nosí jejich paměť. Druhá věc je, že šaman je prostředníkem mezi lidským a duchovním světem. Místní lidé věří, že svět obývají různé duše, že všechno, co je kolem nich, je živé – dokonce i ten kámen,“ vysvětluje etnoložka Pavlína Brzáková, která se věnuje studiu sibiřských pastevců a lovců. 
Jana Klusáková

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Šamanismus je souhrn a náboženských, magických, mystických a mytologických představ a rituálních praktik, známý po mnoha kultur v různých oblastech světa a existující nejspíš už od dob paleolitických lovců a sběračů. Šamanismus je archaická technika extáze, respektive dosažení změněného stavu vědomí. Osoba praktikující šamanismus se nazývá šaman. Ve své komunitě mívá významnou pozici prostředníka mezi lidmi a světem duchů, případně bohu. V ČRo na stanici ČRo Plus. Dobrý poslech přeje Jana Klusáková.

  • Hostem hovoru je česká etnografka Pavlína Brzáková. Na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze jste, Pavlíno, vystudovala etnologii. Po absolutoriu vysoké školy jste byla krátce v literárních novinách, řídila jste také dětským měsíčník mateřídouška, dále regeneraci a pak už jste zamířila.

  • Na východ. V dětství mě strašně fascinoval i sibiřské pohádky, protože byly magičtější než ty naše. Lidi se tam třeba vyměnili v předměty, předměty zase v lidi nebo nějaká nebeská tělesa. A to mě fascinovalo. A když jsem byla na gymnáziu, tak jsem dělal středoškolskou odbornou činnost, kde jsem se zabývala a legionáři na území Ruska. Přivedla mě k tomu psaní kroniky naší vesnice a seznámení se s paní hospodskou Lejskovou, jejíž manžel byl legionář. A když přišla revoluce, tak jsem měla seznamy legionářů z 33 obcí a i byly využitelné snad při obnově jejich památníku.

Více z pořadu