Online Plus

Svoboda internetu oslabuje, uvádí průzkum. „Internet je takový, jaký je svět,“ komentuje to Koubský

Online Plus

Svoboda internetu oslabuje, uvádí průzkum. „Internet je takový, jaký je svět,“ komentuje to Koubský
Google, internet, vyhledávač, počítač, notebook, ilustrační

Plus

Podle čerstvě vydaného průzkumu Freedom on the Net, který vydává americká nezisková organizace Freedom House, svoboda internetu oslabuje. Míru svobody v on-line prostředí sleduje od roku 2009 v celkem 70 zemích světa a od té doby každý rok konstatuje, že je internet o něco méně svobodný než dřív. Letošní zpráva si všímá nárůstu cenzury a omezování přístupu k internetovým službám v zemích, jako je Írán, Čína, Myanmar nebo Filipíny.
David Slížek

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Netflix končí s půjčováním DVD. Internet je zas o něco méně svobodný. Internetové prohlížeče obsahují vážnou chybu a Facebook či Instagram mají být i bez reklam. To jsou témata pravidelného přehledu dění ve světě počítačů a internetu, kterým vás také dnes provází David Slížek. Já dnes u mikrofonu vítám samozřejmě také našeho pravidelného komentátora, redaktora deníku n Petra Koubského. Ahoj Petře.

  • Ahoj. Davide. On-line. Plus.

  • Evropští uživatelé by mohli získat možnost používat Instagram a Facebook bez reklam cílených podle jejich zájmu. Museli by za to ale zaplatit. Společnost meta, která obě služby provozuje, podle deníku The Wall Street Journal a zvažuje, že placenou možnost v EU nabídne. Na mobilních zařízeních by používání Instagramu či Facebooku bez cílených reklam mělo stát v přepočtu asi 320 korun měsíčně. Na stolním počítači by měl za totéž uživatel platit v přepočtu přibližně 245 korun za měsíc, plánuje podle deníku SME ta společnost tak nejspíš reaguje na rozhodnutí evropských úřadů na ochranu soukromí, které jí letos pokutovali za to, že používala data uživatelů k cílení reklamy bez jejich dostatečného souhlasu. Úřadům se nelíbilo ani to, že pokud uživatelé se zpracováním dat nesouhlasí, nemůžou Facebook nebo Instagram a vůbec používat. Verdikt potvrdil i soudní dvůr EU, který v rozsudku řekl, že med a musí uživatelům nabídnout možnost služby používat i bez využívání jejich dat. Tato alternativa ale podle rozsudku může být i placená. Petře, toto je zpráva, která vlastně vyvolala poměrně velký ohlas, protože samozřejmě placená, jaksi alternativa k tomu, že Facebook či Instagram sbírají o uživatelích data o tom, co na těchto službách nebo na internetu dělají, a podle toho jim potom cílí reklamu. Tak to je určitě zajímavá možnost, ale ty částky nejsou rozhodně nízké, pokud se to tedy potvrdí tato zpráva deníku The Wall Street Journal, protože myslím, že oficiální reakce společnosti meta na tuto zprávu zatím nikde nebyla. Co si o tomto nápadu myslíš? Stálo by za to opravdu, aby Facebook či Instagram podobnou možnost lidem nabídli?

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu