Názory a argumenty

Tereza Zavadilová: Bruselu se do tvrdého postupu proti dovozům z Číny nechce

Názory a argumenty

Tereza Zavadilová: Bruselu se do tvrdého postupu proti dovozům z Číny nechce
Čínský výrobce automobilů Geely Automobile

Plus

Bidenova ministryně financí a bývalá centrální bankéřka Janet Yellenová navštívila Evropu s poměrně naléhavou misí. Apeluje, aby se Brusel k Americe připojil k tvrdému postupu vůči čínskému exportu. Tvrdí, že průmysl vyspělého světa ohrožuje příliv čínského zboží za nízké ceny, protože asijská velmoc má vybudovány obří kapacity, které musí takto využívat. 
Tereza Zavadilová

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Bidenova ministryně financí a bývalá centrální bankéřka Janet Yellenová navštívila Evropu s poměrně naléhavou misí. Apeluje, aby se Brusel k Americe připojil k tvrdému postupu vůči čínskému exportu. Tvrdí, že průmysl vyspělého světa ohrožuje příliv čínského zboží za nízké ceny, protože asijská velmoc má vybudovány obří kapacity, které musí takto využívat. Reakce je zatím vlažná. Bidenova vláda zvýšila minulý týden cla na čínské zboží, takže na elektroauto například platí 100 procentní přirážka. Chce přesvědčit Evropu, aby se připojila k postavení obchodních bariér hlavně na zboží z oblasti zelených technologií. Číně se nyní nedá konkurovat ve výrobní ceně elektromobilů, solárních panelů a baterií. Evropská komise aktuálně prošetřuje čínské dotace na elektroauta, jestli příliš neškodí evropskému autoprůmyslu. Ač se to může zdát absurdní, proti vyšetřování se staví Němci. Jenže jejich průmyslu sice dominují auta, ovšem BMW a Volkswagen mají v Číně továrny a je tam pro ně dobrý odbyt. Zatímco do Ameriky se kvůli clům, které zavedly již Trump, čínská elektroauta nedovážejí, pro Evropu je to mnohem citlivější byznys. Přibližně 37 % všech elektromobilů aktuálně dovážených do Evropy se vyrábí v Číně. Patří tam čínské značky, jako bývají Dyji a Geely, ale také německá elektroauta a Tesly, které se montují v tamních fabrikách. Evropa je druhým největším světovým trhem s elektromobily a dovoz do ní se loni prudce zvýšil na 11 a půl miliardy dolarů, což je za tři roky osminásobek. Tuto ožehavou agendu veze Janet Yellenová také na aktuální zasedání G7. Jenže kde problém s nadměrnou čínskou kapacitou skončí? Pokud se otčiny odříznou velcí partneři zemí G7, což je kromě EU, Ameriky také Japonsko, Kanada a Británie. Najde si nové kamarády. Asi i proto čínský prezident navštívil Maďarsko, Srbsko a hlavně Rusko. Čínské obchodní angažmá v Africe je dávno známá věc a asijská velmoc nyní hodně investuje také v Mexiku. Rozdělení světa na přátele a nepřátele se zbožovou hranicí jen urychlí i přituhuje, bylo vidět v posledním týdnu. Americký ministr zahraničí Blinken popřál ke zvolení novému tchajwanskému prezidentovi. Byla jemu Čína se ohradil. A mezitím se tchajwanský výrobce polovodičů TSMC podle Bloombergu připravuje na to, jak odpálit svou čipovou továrnu v případě napadení ostrovní země Čínou a převést výrobu polovodičů do nizozemské továrny. Holt taková je dnes doba.