Názory a argumenty

Petr Holub: Rekord ve stavbě dálnic. Proč není důvod k oslavě

Názory a argumenty

Petr Holub: Rekord ve stavbě dálnic. Proč není důvod k oslavě
Řidiči začali využívat nový úsek dálnice D7 u Loun

Plus

Začíná třetí rok funkčního období vlády Petra Fialy a její lídři už pomalu musí myslet na to, jak do voleb zvýšit svou popularitu. Vylepšit obraz vlády, která jen spoří, by měl osvědčený trumf, konkrétně stavba dálnic. Co Čech, to automobilista, proto by mohl zabrat slogan, který premiér i jeho ministři teď čas od času opakují – a ještě budou opakovat.
Petr Holub

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Začíná už třetí rok funkčního období vlády Petra Fialy a její lídři už pomalu musí myslet na to, jak do voleb zvýšit svou popularitu. Zlepšit obraz vlády, která jen spoří, by měl osvědčený trumf, konkrétně stavba dálnic. Co Čech, to automobilista. Proto by mohl zabrat slogan, který premiér, jeho ministři teď čas od času opakují a ještě budou opakovat. V naší zemi se nikdy nestavělo a nedokončilo tolik dálnic, uvedl například premiér ve svém vánočním projevu. Citovaný superlativ má tu přednost, že se dá ověřit jeho pravdivost. Podle oficiálních dokumentů z ministerstva dopravy bude letos dokončeno 118 km dálnic. A to je opravdu rekord od té doby, co se dálnice v Česku začaly stavět, lze možná namítnout, že v uplynulých dvou letech se tolik dálničních km nezprovoznilo a že ani v příštím volebním roce to nebude tak skvělé. Celkový součet 200 km za čtyřleté volební období přesto hledá jenom těžko srovnání. Naposled druhé polovině 70. let minulého století. Zároveň se vyloučit, že jde o prázdný reklamní tah. Dálnice budou skutečně dokončeny a šťastný. Čeští automobilisté mohou nadšeně vyjet na nové km nového asfaltu. Z pohledu marketingových stratégů současné vlády je pouze nepříjemná jedna okolnost, že všechny stavby, u kterých se dokončení plánuje na letošní rok, zahájila nebo alespoň na plánovala předchozí vláda, konkrétně vicepremiér Karel Havlíček, případně ministr dopravy Dan Ťok, ovšem dotáhnou stavby dokonce je také zásluha. Přesto se do hodnocení předvolebního trumfu Fialovy vlády vkrádá vážnější pochybnost, zda to předvést na příkladě ze života. Značná část Čechů už byla nucena modernizovat elektrické rozvody. Obvykle se přitom setkali s elektrikářem, který jim nabídl, že posílí příkon jejich jističe. Proč se spokojit s elektřinou vedenou jedním drátem, když můžu využít příležitosti a zavést do svého bytu třífázový proud. Část majitelů bytů si ovšem při takové nabídce uvědomí, že zvláště v časech, kdy se příkon všech spotřebičů snižuje, není třeba posilovat vedení a třífázové vedení odmítl s tím lidé ušetří pár set korun na měsíčních poplatcích, které by jinak dávali zbytečně. Musí vydržet nechápavé kroucení hlavou od elektrikáře, kterému je přece jasné, že zvyšovat příkonem konají vždy všude a za všech okolností, protože nakonec se vždycky najde někdo, kdo teda vyšší příkon bude potřebovat. Otázka zní, jestli se premiér a jeho ministr dopravy nepodobají zmíněnému elektrikáři. V odborných periodikách samotného ministerstva se najde definice, že postavit dálnici se daňovým poplatníkům vyplatí v případě, kdy denní provoz přesáhne 15000 automobilů. Ovšem s dokončovaných úseků dálnic splňuje tuto definici pouze obchvat Českých Budějovic a propojení Otrokovic s Uherským Hradištěm dohromady nějakých 30 km. U těch zbývajících 90 kilometrům za jistě říci, že časem provoz přece posílí. Tím se ovšem jen zopakuje argument zmíněného elektrikáře daňový poplatník by očekával lepší argumenty. Zvlášť situaci, když se dálnice staví v ceně okolo 500 milionů korun za km. A když provoz údržbou každém km přijde na 5 milionů ročně. Samozřejmě vláda má ještě čas najít lepší vysvětlení.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají