Názory a argumenty

Martin Fendrych: Třicítku Češi nechtějí, ještě k ní nedozráli

Názory a argumenty

Martin Fendrych: Třicítku Češi nechtějí, ještě k ní nedozráli
Rychlost 30 kilometrů v hodině aneb třicítka

Plus

Průzkum agentury Median pro Radiožurnál ukázal, že většina místních obyvatel odmítá plošně snižovat povolenou rychlost aut ve velkých městech. Vyhovuje jim současná padesátka, proti snížení na třicítku se staví 70 procent dotázaných. Nejvíc proti jsou muži a lidé ve věku 45 až 59 let. Naopak nejvíc pro snížení na třicítku jsou ženy a lidé nad 60.
Martin Fendrych

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Průzkum agentury MEDIAN pro Radiožurnál ukázal, že většina místních obyvatel odmítá plošně snižovat povolenou rychlost aut ve velkých městech. Vyhovuje jim současná padesátka. Proti snížení na třicítku se staví 70 % dotázaných. Nejvíce jsou proti muži a lidé ve věku 45 až 59 let. Naopak nejvíc pro snížení na třicítku jsou ženy a lidé nad 60 70 %. Proti plošné třicítce je hodně, ale nepřekvapuje to jsme typický auto národ. Auto je pro nás stále ještě symbolem síly, prestiže a svobody. Roli hrají i protesty ekologických aktivistů u poslední generace, tedy lidí, kteří opakovaně blokovali pražskou magistrálu. Jejich akce se mnoha řidičům nelíbila. Vyžívali se do lidí, kteří seděli v autech a nemohli jet. Chybně byla podle mne položena otázka zněla souhlasíte s tím, aby se ve velkých městech plošně snížila rychlost pro auta. Klíčové slovo to bylo plošně. Samozřejmě by byl nesmysl, aby se jelo třicítkou na magistrále, na čtyřproudových silnicích a v málo obydlených částech města. A chyba je i v tom, že třicítku zaváděnou v hustě obydlených částech měst neprovází žádná osvěta. Podle Světové zdravotnické organizace je riziko úmrtí chodce při nehodě s vozidlem 80 %. Při nárazové rychlosti 50 km/h, ale jen 10 % při nárazové rychlosti 30 km/h, tedy osmkrát méně. Druhým klíčovým argumentem pro snížení rychlosti na třicítku je snižování hlučnosti. Světová zdravotnická organizace upozorňuje, že hluk patří spolu se znečištěním ovzduší mezi dva nejvýznamnější enviromentální stresor i s negativními dopady na veřejné zdraví. Dlouhodobé a pravidelné vystavení nadměrnému hluku má za následek poruchy spánku, nálady, soustředění, paměti. Přináší s sebou vyšší riziko onemocnění srdce a je spojováno s vyšším výskytem obezity. Jako argument proti povinné třicítce se uvádí znečištění ovzduší. Podle vědců z francouzské agentury směrem a Centrum pro studium a expertízu rizik životního prostředí, mobility a územního plánování. Automobil jedoucí konstantní rychlostí 30 km/h vypouští do atmosféry o 19 % více oxidu uhličitého, než kdyby jel konstantní padesátkou. Problém ovšem je, že kupříkladu v Praze si o konstantní 50 se můžete leda nechat zdát. Věčně trčíte v zácpě, popojíždíte a znečišťuje. To je až bůh, brání. Zaujalo mě a potěšilo, že pro snížení na třicítku jsou nejvíce ženy a lidé nad 60 let. Ženy zřejmě daleko lépe chápou, že auto jedoucí padesátkou je pro jejich blízké, pro jejich děti mnohem nebezpečnější než auto jedoucí třicítkou. Chápou, že by bylo krásné, kdyby se nemuseli bát nechávat děti samy do školy. Ženy taky tolik neprožívají. Auto není pro ně tak důležité. Život a zdraví vidí jako důležitější. Pro lidi nad 60. Je to podobné. Výzkum Medianu ale ukazuje, že ke třicítce jsme ještě nedozráli. Nejsme Pařížané.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají