Návraty do minulosti
Koněspřežka Linec – České Budějovice: Na trati dlouhé necelých 129 kilometrů bylo deset zastávek
Návraty do minulosti
Rádio vašeho kraje
Koněspřežná dráha z Českých Budějovic do Lince se začala budovat jako první železnice tohoto typu v kontinentální Evropě. Především proto, že šetřila dopravní náklady.
Jitka Škápíková
Přepis epizody
-
Návraty do minulosti, významné události, osobnosti a vynálezy naší historie. Koně spřežka.
-
Linec, České Budějovice koněspřežná dráha z Českých Budějovic do Lince se začala budovat jako první železnice tohoto typu v kontinentální Evropě především proto, že šetřila dopravní náklady. Při jízdě po kolejích byl kůň schopen utáhnout násobně víc než ve formanském voze. S myšlenkou koně spřežky přišel stavitel František Josef Gerstner, jenže její realizaci zbrzdily napoleonské války. Výstavby se ujal až jeho syn František Antonín, prof. na vídeňské polytechnice, který sedmého září 1824 obdržel privilegium ke stavbě a provozu železné silnice na dobu 50 let. Stavět se začalo v červenci následujícího roku a pravidelná doprava byla zahájena prvního srpna 1832. Po koněspřežné železnici se vozila sůl z Rakouska do Čech, ale i jiné suroviny a postupně přibyla i osobní doprava. Na trati dlouhé necelých 129 km bylo 10 zastávek. Na šesti z nich bylo možné vyměnit unavené koňské potahy za odpočaté.
-
Cesta trvala 14 hodin.
Více z pořadu
Ostatní také poslouchají
-
Pokus nahradit koněspřežku volospřežkou nevyšel. Voli byli málo učenliví, pomalí a nemotorní
Jihočeská vlastivěda
-
Vladislav Vančura’s Marketa Lazarová: A medieval epic exploring the possibilities of Czech language
The Czech Books You Must Read
-
Na jihu Čech se můžete projít hlubokými lesy, kde to kdysi...
Česko – země neznámá
-
Po chalupách s koledou
Špalíček
-
Lyžák: 1. díl
Lyžák
-
Vestfálský mír přinesl úlevu českým zemím, které před tím ztratily až 40 procent obyvatel
Návraty do minulosti
-
Jiří Březina: Vzplanutí
Četba na pokračování
-
Trať ze Zábřeha do Sobotína byla postavena už před 150 lety
Přímo z místa