Náš host

Spotřebitelská poradna

Náš host

Spotřebitelská poradna
Studovat etikety je v českých obchodech stále nutnost. Německý zákazník je na tom mnohem lépe

Plzeň

Rozbitý parfém, objednaný v e-shopu, doplatky v lékarnách, nebezpečné látky v zábavní pyrotechnice nebo cenovky na zboží v obchodech. To jsou některá témata rozhlasové poradny.
Iva Kokešová

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Posloucháte náš pondělní dopolední program. Za tři minuty bude čtvrt na 11. Začíná spotřebitelská poradna. Ve studiu jsou pánové Jan Řezáč a Milan Bican z České obchodní inspekce pro plzeňský a Karlovarský kraj. Vítám vás. Dobrý den. Dobrý den. Dobrý den. My jsme se naposledy viděli krátce před Vánocemi. Tak pojďme teď, přestože už je pátého února února, v úvodu trošičku shrnout, jaké bylo pro Českou obchodní inspekci v našich krajích to předvánoční, vánoční, ale i silvestrovské a novoroční období. Co jste dělali, pane řediteli a s jakými výsledky nás můžete seznámit?

  • A dělali jsme standardní kontrolní činnost, kterou děláme po celý rok. Ten vánoční, ten vánoční čas a silvestrovský čas je trochu více specifický ve smyslu prodeje pyrotechniky ve smyslu nějakých zajímavých vánočních cen. Nicméně říkáme Sajdok dokola a stále, že slevy jsou v ČR každoročně každý den, celoročně, teda, pardon každý den. Takže to s tou. Na to jsme se soustředili. Prováděli jsme i koncentrovanou kontrolu na tržišti na tržnici Svatý Kříž ve spolupráci s Policí ČR ohledně kontroly pyrotechniky kde kde. Na Chebsku prostě mají problémy s prodejem pyrotechniky a s následnými ho nebo s následným odpalováním. To je pro techniky, ne, že jsme tam byli asi třikrát nebo čtyřikrát během prosince. Zjistili jsme standardní standardní porušení zákona, které my dozorujeme, to znamená skladování a prodeji, prodej řekněme bez bez návodu, bez Česka popisů jsou ty standardní věci, které my rozhodujeme. Samozřejmě dalo by se tam nacházet mnohem více, mnohem více porušení, ale to už není přímo náš ráno. Takže tam i ve spolupráci jak s policií, tak tak i třeba s Úřadem pro kontrolu zbraní a střeliva.

  • Něco nacházíme, předáme to těm příslušným orgánům. A co se týká slev, tak to je taky ten dlouhodobý nešvar. Letos nebo od roku 23 se ten nešvar měl trochu zmírnit v tom smyslu, že obchodník nemůže jednorázově navýšit cenu a pak udělat bombastickou slevu. Nicméně obchodní řetězce se nám trošku v druhém pololetí v tom lehce utrhli ze řetězu. Možná, řekněme to tak, že prezentují slevy, které vlastně nereflektují ten zákon podle našeho názoru, kdy tedy prezentují slevu, která nevychází z nejnižší ceny za posledních 30 dní, což jsme stejně park a říkali, můžeme to pak někdy rozebrat více, ale opravdu je povinností toho obchodníka počítat slevy z nejnižší ceny za posledních 30 dní, nikoliv za posledních 10 nebo 15 dní už to mít ta třicetidenní lhůta. No a co se týká také obvyklého problému vracení dárků, pardon, tak já musím říct, že vnímám, že letos to bylo o něco lepší. Je. Dotazy a podání spotřebitelů se objevovaly opravdu ve velmi malém počtu nebo nižším. Takže možná, že nás posluchači poslouchají bedlivě. Já už dneska ví, že do 14 dní mohou vrátit zakoupený dárek, pokud už zakoupili na internetu bez udání důvodu, vědí, že pokud obchodní řetězec deklaruje třeba třicetidenní nebo šedesátidenní lhůtu na vrácení nevhodného dárku, tak je potom povinen ten obchodní řetězec nebo ten obchodník obecně takto konat. Takže tam si myslím, že došlo k nějakému zlepšení. Nevíme, jestli je to výkyv.