Archiv Plus

Přepadení! Drsný humor divokých devadesátek ve veřejnoprávním rozhlasu

Archiv Plus

Přepadení! Drsný humor divokých devadesátek ve veřejnoprávním rozhlasu
Ester Kočičková a Jaroslav Dušek

Plus

Po roce 1989 vznikaly v Českém rozhlase úplně nové rozhlasové formáty. Tvůrci po nabyté umělecké svobodě se již nechtěli držet zaběhnutých kolejí a nebáli se vytvářet v české kotlině dosud neslýchané relace. Mezi ně patřil od roku 1994 také pořad Přepadení, jehož autorem byl Jiří Macháček. Tvůrčím kolegou a spolumoderátorem mu byl většinou Lumír Tuček.
Petra Tanclová

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • 90. léta přinesla nejen rozhlasák vytouženou tvůrčí svobodu. Umělci a autoři se již nemuseli držet zaběhnutých kolejí rozhlasových pořadů, ale byla jim dána možnost vytvořit úplně nové a v české kotlině dosud nevídané nebo spíše neslýchané rozhlasové formáty. Tím byly i tzv. telefonní mystifikace, jejichž počátky jsou v rozhlasovém éteru spojeny s pořadem přepadení a se jmény herců Jiřího Macháčka a Lumíra Tučka. V následujících minutách si pustíme ukázky z některých dílů přepadení, které máme k dispozici v rozhlasovém archivu. Příjemný a zábavný poslech vám přeje Petra Šanclová.

  • Archiv.

  • Pořad přepadení vznikal v ČRo pod produkcí tvůrčího týmu s originálním názvem rád filmy od roku 994. Pořad byl založen na telefonní mystifikaci, tedy jednodušeji řečeno na střílení si z lidí po telefonu. Jiří Macháček a Lumír Tuček si vymysleli absurdní situaci a k tomu absurdní žádosti, se kterými budou volat na různé instituce a poté si nahrávali reakce lidí na tyto bláznivé požadavky. Je to podobný formát, který několik let poté napodobil i například Leoš Mareš a Patrik Hezucký v jednom ze soukromých rádií. Avšak na rozdíl od podobných relací na soukromých stanicích si přepadení nesnažilo jen někoho napálit, ale šlo také o to zjistit, kdy lidé pochopí, že jde o mystifikaci a jakým způsobem na ni přistoupí. Takovou podobu měla znělka pořadu.

Ostatní také poslouchají