Zvídavec Evy Sinkovičové

Český ostrov v moři přístupný tunelem za 2 hodiny: Bláznivý nápad nebo reálný plán?

Zvídavec Evy Sinkovičové

Český ostrov v moři přístupný tunelem za 2 hodiny: Bláznivý nápad nebo reálný plán?
Mohli jsme mít český ostrov přístupný tunelem? (Ilustrační fotomontáž)

Rádio Junior

Co kdybyste se z Česka mohli za dvě hodinky dostat vlakem k moři do Chorvatska? Že je to nemožné? Další díly podcastu najdete na webu Rádia Junior a v mobilní aplikaci Rádia Junior.
Eva Sinkovičová

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Zvídavé Simkovičové.

  • Moji malí zvědavci, vítejte u dalšího dílu na základě tipu od posluchače Myška ze Slovenska. Pojďme se rychle něco nového dozvědět. Představte si, že by existoval tunel, kterým byste za chvíli dojeli z Česka až k moři. Něco takového se plánovalo, ale nakonec se to nezrealizovalo. Mělo jít o tunel ČSSR Jadran. Železniční trať měla vést z Českých Budějovic přes rakouský Linec až na slovinské pobřeží Jadranu 410 km a z toho 345 km v tunelech. Výstupní stanice měla být umělý ostrov, který by vznikl z horniny vytěžené z tunelu. Měl se stát československým územím. Takže bychom měli ostrov v moři. Chápete tu písečné pláže, ostrov a měly patřit nám. V podstatě byste si tedy užívali mořské vlny i sluníčko na pobřeží a stále byste vlastně byly na území naší republiky. Na ostrově se měl nacházet československý mořský přístav Port. Celým nápadem se už od 40. let minulého století zabýval prof. Karel Žlábek, který v druhé polovině 70. let vypracoval studii, jak by se celý projekt dal realizovat. Původně byl záměr projektu hlavně obchodní. Mělo jít o novou obchodní cestu evropského významu. Na začátku tedy vůbec nešlo o rekreaci, ale bylo jasné, že kdyby ostrov vznikl, postupný rozvoj turismu by určitě přišel. Každý den mělo na trať vyrazit přes 200 nákladních vlaků a taky osobní soupravy. Vlaky by jezdily rychlostí až 160 km/h. Pro tuto trať totiž měly být vyvinuty speciální vozy přizpůsobené pro vyšší rychlost za dvě hodinky a něco by tak byl člověk u moře. Zdá se to nereálné? Není. Z technického pohledu se skutečně dal celý projekt realizovat. Nápad předběhl dobu. Podle studie tehdejšího projektu by to celé v dnešních cenách stálo asi tři biliony korun a stavba by trvala 30 let. V té době o tunelu psala média u nás i v Evropě. Moderní projekt nadchl i zahraniční inženýry. Základní kámen měl být položen v roce 1991, takže dnes už bychom měli svůj ostrov. Projekt nakonec nezastavila ani složitost, ani vysoké náklady, ale politika. Tehdejší režim zkrátka neschvaloval, aby se přes naše území pohybovalo tolik zboží, osob, a taky by vzniklo velmi jednoduché spojení se západem a zeměmi s jiným režimem. Tento unikátní projekt tak navždy zůstal jen na papíře. Oficiálně byl ale projekt zastaven z finančních důvodů. Kdyby dnes tunel existoval, jezdilo by střední Evropou o dost méně kamionů a doprava turistů na dovolenou mohla být o dost jednodušší. Nedá se nic dělat, ale nápad to byl hodně zajímavý, že? Holky a kluci, pokud chcete, o tom, že jsme mohli mít vlastní ostrov v moři, někomu vyprávět, ale nestihli jste si všechno zapamatovat, tak nevadí, už teď si to na webu Rádia Junior můžete poslechnout znovu, kolikrát chcete. A pokud vás napadá nějaká zajímavost, o které moc lidí neví, tak my určitě napište a třeba se objeví v nějakém dalším dílu. Zvědavce tak ahoj.