Názory a argumenty

Petr Hartman: Šéf státních zástupců by měl nově ve funkci vydržet nejdéle sedm let

Názory a argumenty

Petr Hartman: Šéf státních zástupců by měl nově ve funkci vydržet nejdéle sedm let
Nejvyšší státní zastupitelství

Plus

Nejvyšší státní zástupce má mandát na neomezeně dlouhou dobu. Alespoň podle dosud platného zákona. Prakticky se jeho osud může změnit během jednoho týdne. To je většinou interval od jednoho zasedání vlády ke druhému.
Petr Hartman

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Nejvyšší státní zástupce má mandát na neomezeně dlouhou dobu, alespoň podle dosud platného zákona. Prakticky se jeho osud může změnit během jednoho týdne. To je většinou interval od jednoho zasedání vlády ke druhému. Na jednání kabinetu ho lze totiž na návrh ministra spravedlnosti vládou odvolat bez udání důvodu. Pokud teoreticky žádný nezazní, nemá šanci se proti předčasnému konci nijak bránit. Vzhledem k tomu, že jde o osobu stojící v čele celé soustavy státního zastupitelství. Jde o funkci velice významnou. Tím spíš, že jeho podřízení občas řeší kauzy, které se dotýkají politiků. V případě Čapího hnízda to platilo dokonce i pro předsedu vlády. Byl to právě bývalý nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman, kdo rozhodl o zrušení zastavení trestního stíhání tehdejšího premiéra Andreje Babiše. Jinak by případ nedoputoval do soudní síně. Vzhledem k tomu, že šlo o mediálně velmi sledovanou kauzu, nemusel se Pavel Zeman bát, že bude ihned odvolán. Ve funkci ještě vydržel necelé dva roky, potom po sporech s tehdejší ministryní spravedlnosti raději rezignoval. Dávno předtím se řešilo, jakým způsobem lépe ochránit nejvyššího státního zástupce před politickými tlaky. Po mnoha letech nekonečných diskusí prošla nyní ve sněmovně novela příslušného zákona. Ta sice ponechává nadále vládě možnost odvolat nejvyššího státního zástupce na návrh ministra spravedlnosti, tento krok však musí být podpořen konkrétními důvody, i když formulace zní poněkud obecněji. Uvádí se v ní, že předčasný konec šéfa státních zástupců může nastat v momentu, kdy vědomě poruší své povinnosti nebo ohrozit důvěru v činnost svých podřízených nebo vážnost instituce. Pod tím si lze představit nejrůznější věci. Zkrátka ve stylu rčení když chce někdo psa bít, vždy si hůl najde. Důvody však musí být vyřčeny, proto bude příležitost se bránit. Podle novely zákona ji konkrétně představuje žaloba k Nejvyššímu správnímu soudu. Teoreticky má tak odvolaný nejvyšší státní zástupce šanci přesvědčit ženy a muže v talárech o tom, že důvody pro jeho předčasný konec neodpovídají skutečnosti. Podle příslušné novely by soudní přezkum neměl trvat příliš dlouho. To kvůli tomu, aby v případě úspěšného odvolání neřešila vláda problém s tím, že by najednou měla hned dva nejvyšší státní zástupce. Zkrátka k určitému posílení nezávislosti šéfa státních zástupců na politicích dochází. Neznamená to, že bude moci automaticky počítat s tím, že v této pozici vydrží v klidu po celých 7 let. Právě na tolik by totiž mělo být nově vymezeno jeho funkční období. Jedinou jistotou tak pro něj podle novely bude, že po uplynutí sedmi let se už nikdy nebude moci o post nejvyššího státního zástupce ucházet.