Věda Plus

Vikingové byli v Americe v roce 1021. Archeologové to odvodili z letokruhů dřeva a sluneční bouře

Věda Plus

Vikingové

Plus

Archeologům se podařilo výrazně upřesnit historické datum, kdy Vikingové dorazili do Ameriky. Na ostrově Newfoundland prokazatelně pobývali v roce 1021. Výzkum publikovaný shodou okolností tisíc let poté vyšel v odborném časopise Nature a vědci při určování přesného data zkombinovali znalosti vesmíru, rostlin a radioaktivního rozpadu uhlíku.
Jan Burda, Martin Srb

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Jedna +.

• Archeologům se podařilo výrazně upřesnit historické datum, kdy Vikingové dorazili do Ameriky. Na ostrově Newfoundland prokazatelně pobýval i v roce 1021. Výzkum publikovaný shodou okolností 1000 let poté vyšel v odborném časopise Nature a vědci při určování přesného data zkombinovali znalosti vesmíru, rostlin a radioaktivního rozpadu uhlíku. O výzkum se zajímal také můj vědecký kolega redaktor Martin Srb. Vítám tě. Dobrý den. Martine. Vědci tedy neplánovali, že výzkum dokončí přesně 1000 let od data, které nakonec našli.

• Skutečně to tak neplánovali. Bylo to tak, že vyvinuli novou metodu, jak přesněji zjistit stáří některých historických nálezů. No a vikingy na Newfoundlandu si vybrali jako první příklad. Byly to nálezy, u kterých bylo potřeba přesnější datování. A navíc i Vikingové po sobě zanechali skutečně hodně dřevěných pozůstatků. A dřevo je ústředním materiálem v nové metodě.

Více z pořadu