Osobnost Plus

Někdy přemalovávám své staré obrazy. Chci tak očistit minulost, říká malířka Holcová

Osobnost Plus

Někdy přemalovávám své staré obrazy. Chci tak očistit minulost, říká malířka Holcová
Veronika Holcová

Plus

Obraz musí být mnohovrstevnatý, aby se neokoukal, ale proměňoval, aby se divák sám mohl do obrazu propadnout, ožít v něm, dostat závrať. To jsou slova malířky Veroniky Holcové, podle které tohle všechno obraz dokáže. Jak zpracovává svá díla? Jak se jí pracuje v umělecké sféře na volné noze a jak se do jejích děl promítá válka na Ukrajině?
Lucie Vopálenská

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Obraz musí být mnohovrstevnatý, aby se neokoukal, ale proměňoval, aby se divák sám mohl do obrazu propadnout, o žít v něm, dostat závrať. Obraz to dokáže, tomu věřím. A toto jsou slova ženy. Na pohled křehké, ale přitom vnitřně silné, snivé, ale zároveň oplývající rozumem. Malířka, kterou jsem dnes pozval a sklízí úspěchy s volnou tvorbou doma i v zahraničí. Pro malování a nic jiného se rozhodla už na studiích na pražské akademii, ovšem před lety v Kanadě působila a v poslední době i v Česku působí také jako kurátorka. A navíc jen tak mimochodem. V pražském prostoru Olga na náměstí Františka Suchého ve Strašnicích vytváří program pro místní obyvatele včetně výtvarných dílen pro děti ukrajinských uprchlíků. Malířka Veronika Holcová je hostem dnešní osobnosti. Plus vítej ve studiu. Dobrý den. Dobrý den. A od mikrofonu zdraví Lucie Vopálenská.

  • Známe se opravdu dlouho, tak nebudeme předstírat vykání. Veroniko, teď těsně před pořadem jsme se domluvili na návštěvě u tebe v ateliéru. Viděla jsem tvé aktuální obrazy. Pověsí. Jak se tě dotýká vás?

  • Na Ukrajině? Tak válka na Ukrajině se mě dotýká hodně, ač jsem tomu vlastně jako vzdálena několik a stovky km, ale dotýká se mě velice a musím říct, že vlastně když jsme byli v ateliéru, tak jsem ti ukazovala ten jeden z posledních obrazů velkých, který je vlastně tomu konfliktu věnován. Ten obraz znázorňuje krajinu, kde se v dálce vlastně bouří jakási jakýsi výbuchy a v popředí na bílém pozadí jsou malé kuličky, hračky a vlastně působí to velice křehce a zároveň i silně. Je tam jakýsi duch, který bojuje s obrem. A samozřejmě není úplně jednoduché popsat slovy, co všechno v tom obraze divák může vidět. Možná, že kdyby jsem nespojoval a ten obraz s tímto válečným konfliktem, tak by se ani nemusel takto vykládat. Tak vykládat ano, ale já jsem, protože v mých obrazech často znázorňují něco, co se, co se vlastně posléze stane. Tak já jsem jako balancovala to dobro a zlo tak, abych vyvážel a to zlo tím dobrem.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají