Názory a argumenty
Luboš Kreč: Umělá inteligence a důvěryhodnost médií
Názory a argumenty
Plus
Americký časopis Sports Illustrated publikoval několik článků, které sepsala umělá inteligence, a vydával je za dílo reálného autora. Autora, jehož jméno, fotografie i krátká biografie byly taktéž dílem umělé inteligence. Vydavatel magazínu se za pochybení omluvil a vyhodil několik manažerů.
Luboš Kreč
Přepis epizody
-
Americký časopis Sports Illustrated publikoval několik článků, které sepsala umělá inteligence a vydávali za dílo reálného autora autora, jehož jméno, fotografie i krátká biografie byly taktéž dílem umělé inteligence. Vydavatel magazínu se za pochybení omluvil a vyhodil několik manažerů. Je to drobná epizoda, která ovšem dobře ilustruje úskalí nástupu umělé inteligence, jenž pozorujeme poslední zhruba rok. A v tom, co se stalo v měsíčníku proslaveném svými titulními stránkami se zračí jak pozitiva, tak negativa tohoto fenoménu. Články, které umělá inteligence tvořila, byly partnerské texty, tedy v podstatě reklamní materiály, které jsou v redakcích neoblíbené a nikdo je moc dělat nechce. Proč? Protože to bývá tuctová práce, která neslibuje zrovna velký závan kreativity. Hlavní přednost umělé inteligence spočívá právě v tom, že nahradí rutinní činnost lidí a umožní jim věnovat se důležitějším úkolům s vyšší přidanou hodnotou. Řeč je samozřejmě o té umělé inteligenci, kterou máme prostřednictvím služeb jako chat GPT momentálně k dispozici. I většina tvůrců a průkopníků umělé inteligence argumentuje, že z jejího nástupu budou lidé profitovat, protože je oprostí od toho, co je nezáživné, a dá jim prostor a čas pro něco smysluplnějšího a tím, že jim pomůže rozvinout jejich pravý potenciál. Potud se tedy ve Sports Illustrated zachovali naprosto logicky a správně. Ostatně nejsou zdaleka jediným médiem, které se umělou inteligenci snaží nasadit do výroby obsahu. Odvrácenou stranu příběhu ale je, že jsme se to dozvěděli pokoutně.
-
Díky jinému všímavému médiu. Tím, že se redakce snažila tvářit, jakoby text stvořil reálný autor, se dopustila zásadní chyby. Lhal a předstírala. Důvěryhodnost je přitom klíčovou součástí hodnoty a kvality každého média a vlastně nejen média. Je totiž zásadním předpokladem i při vývoji a nasazování umělé inteligence do praxe. Společnost si musí být jistá, v jakých mantinelech se pohybujeme a čemu můžeme věřit. Je nutné usilovat, aby systémy a algoritmy, které umělou inteligenci pohání, například netrpěli předsudky. Pokud tvůrci umělé inteligence nebudou s veřejností hrát rovnou hru a pokud se férově nebudou chovat ani ti, kteří s ní pak pracují. Celý fenomén začne nabývat nebezpečných rozměrů, což už je teď patrné v debatě třeba o šíření fake news. Řešením určitě nejsou zákazy, ani zdivočela regulace. Důvěryhodný a maximálně transparentní výzkum a stejně zodpovědná aplikace ovšem řešením jsou.
Více z pořadu
Ostatní také poslouchají
-
Julie Hrstková: Důchodcům není hej
Názory a argumenty
-
Chtěli jsme časopis jako New Yorker. Ale o běhání, říkají zakladatelé českého běžeckého magazínu B
ArtCafé
-
24 hodin na kole? Přepnu na autopilota a nohy jedou samy
Zálety Aleny Zárybnické
-
Dostat knihy ze škatulek. O Nejkrásnějších knihách roku s...
On Air
-
Olympijské hry nejsou apolitické, nechybí korupce či podvádění, citují The New York Times novináře
Svět ve 20 minutách
-
Ondřej Neff: Noc v hotelu Chaos
Digitální spisovatel
-
1061. schůzka: Fantazie je to, čím se člověk liší od živočichů
Toulky českou minulostí