Názory a argumenty

Julie Hrstková: Problém není obsah balíčku, ale daňové politiky koalice i opozice

Názory a argumenty

Julie Hrstková: Problém není obsah balíčku, ale daňové politiky koalice i opozice
Peníze

Plus

Vládní prázdniny skončily, koaliční politici nyní mají dva týdny na to, aby definitivně doladili konsolidační balíček. Parlament jej má projednávat v září, výsledná podoba by měla vyhovovat všem koaličním stranám. 
Julie Hrstková

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Vládní prázdniny skončily. Koaliční politici nyní mají dva týdny na to, aby definitivně doladili konsolidační balíček. Parlament jej má projednávat v září. Výsledná podoba by měla vyhovovat všem koaličním stranám. Připomeňme, že úkolem konsolidačního balíčku je zpomalení růstu deficitu státního rozpočtu. Jeho aktuální podoba počítá například se zrušením některých dotací, zavedením dvou sazeb daně z přidané hodnoty namísto současných tří, osekání daňového zvýhodnění benefitů pro zaměstnance a změnit by se mělo přerozdělování příjmů z hazardu i s daní z nemovitostí. První verze balíčku prošla sněmovnou po 27 hodinách projednávání. Druhé sněmovní čtení předlohy, v jehož průběhu poslanci dostanou šanci předkládat pozměňovací návrhy, by mělo začít v úterý pátého září. Ministr financí Zbyněk Stanjura dlouhodobě upozorňuje, že balíček je hotový a pokud se má měnit, tak jenom kosmeticky. V praxi má velké výhrady k současné podobě nejen opozice. Svoje námitky postupně zveřejňují obce, odbory, zaměstnavatelé i ekonomové. Celkově se mluví o několika desítkách změn. Poté, co se v rámci mnohamiliardových škrtů a přesunů svedl největší souboj o spotřební daň z tichého vína. Je velmi těžké odhadnout, co skutečně projde a tedy co si kdo prosadí. Jisté náznaky tu jsou. Zdá se, že zástupci obcí jsou ochotni přistoupit na méně výhodné přerozdělení v rámci rozpočtového určení daní. Rozhodně se ale se státem nechtějí dělit o výnosy z daní z nemovitosti, jak plánuje balíček. Nejistý je rovněž osud změn v dani z hazardu.

  • Dua překvapivě z tabáku. V prvním případě politice namítají, že by automaty v obci neměli vést automaticky k vyšším příjmům pro obec. Obcím se tento názor nezdá a u tabáku to zase vypadá, že to resort financí trochu se zpřísněním přehnal a stát by nakonec nemusel vybrat ani o korunu navíc, byť při zvýšených daních. Druhá várka změn se soustředí na zaměstnance a jejich zvýhodnění. Konec nulového zdanění příspěvku odborovým organizacím spolu s hrozbou, že zdraží firemní obědy či MultiSport, kam může vyhnat odboráře do ulic. A konečně jsou tu tlaky na přesuny jednotlivých položek v rámci daně z přidané hodnoty. Do nižší sazby se má přesunout kojenecká či minerální voda, vyjednávají se pleny i menstruační pomůcky a otázkou je míra zdanění novin. Spolu se znovuobnovenou debatou o spotřební daň z tichého vína mají právě přesuny mezi dvěma sazbami DPH největší potenciál stát se středobodem rozepří. Přestože dopad přesunu na úsporný balíček či ještě lépe na rozpočet je v podstatě marginální. Úsporný balíček je od začátku výsledkem kompromisu pěti stran. Je prvním krokem, a nutno dodat, že žalostně nedostatečným, ale stále lepší než nic. Problémem není samotný balíček a jeho obsah, ale to, že koalice vedle deklarovaných úspor pokračuje v navyšování deficitu rozpočtu. Co jsou platné plánované škrty, kdy se současně připravuje zvýšení výdajů, a o reorganizaci daní, která by víc zohledňovala sociální stránku daňového systému, nechce doopravdy slyšet ani koalice, ani opozice. Zdanění chudých v kombinaci s bujícím systémem sociálních dávek rozpočtovou vyrovnanost přinést nemůže.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají