Jak to vidí...

Klarinetista Hlaváč: Umělec má hájit lidství. Lístek na koncert Netrebkové bych si nekoupil. Je to ale každého volba

Jak to vidí...

Klarinetista Hlaváč: Umělec má hájit lidství. Lístek na koncert Netrebkové bych si nekoupil. Je to ale každého volba
Anna Netrebko

Dvojka

Náměstek pražského primátora pro oblast kultury Jiří Pospíšil doporučil Obecnímu domu, aby zrušil plánovaný říjnový koncert ruské sopranistky Anny Netrebkové. Důvodem je její zařazení na ukrajinský sankční seznam. Jak vnímat vztah politiky a umění? Klarinetista Jiří Hlaváč se v audiozáznamu ještě zamyslí nad kreativitou umělé inteligence.
Jiří Hlaváč, Zita Senková

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • ČRo. Jak to vidí? Dobrý den a dobrý poslech přeje Zita Senková. Jsem ráda, že dnešní pozvání přijal prof. Jiří Hlaváč, klarinetista a pedagog. Vítejte v. Jak to vidí? Dobrý den. Dobrý den. Zamyslíme se například na situaci umělců, tahanicích kolem ruské sopranistky a jejího plánovaného koncertu v Praze či nad kreativitou a umělou inteligencí. Přeji nerušený poslech.

  • ČRo letní prázdniny a doba dovolených jsou v polovině, možná lehce za ní. Jaké je to, pane Hlaváči, pro vás období? Například vím, že teď nepřednáší, ten neučíte na Hudební akademii múzických umění, protože posluchači mají samozřejmě také prázdniny. Je to ještě volno, nebo už příprava na novou další sezonu nebo obojí?

  • Já to trošku rozdělil. Jim dám, co bylo v době, kdy jsem byl maximálně aktivní i v té rovině interpretační? Tak samozřejmě bylo tam vždycky účast na řadě letních hudebních festivalů, což znamenalo přejezdy někdy komplikovanější případě, že jsem jel na festival do Valencie a někdy snazší, když jsem jel do Litomyšle. Ale vždycky tam byla ta míra aktivity spojena nejen s tím samotným pódiovým výkonem, ale s tím vším, co to obnáší. Dneska se na to dívám s odstupem, takže ještě občas někam zajedu, ale ať tehdy, stejně tak současnosti. Já jsem vždycky to letní období vnímal jako přípravné období na třeba další či dokonce přespříští sezonu. Učil jsem se na nový repertoár, dával jsem dohromady věci, které jsem sice někdy hrál, ale mezitím uplynulo 10 15 let a já jsem v podstatě začínal zase znovu. Takže je to rozděleno na dvě poloviny. Ta první je opravdu příprav. No a druhá je ta míra aktivní účasti. Je to stav, který se doplňuje. Určitě. Přitom člověk poznává řadu nových, zajímavých lidí, okolností, možností, ale je tam i ten ohromný výdej energie a času. Takže ten, kdo se domnívá, že no, hudebník má v průběhu léta dva měsíce naprosté volno, tak se naprosto plete. Je to, je to jinak.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají