Hovory

Neurovědec a psychiatr zkoumá účinky nápoje z ayahuascy v amazonské džungli. Obsažené látky mohou léčit deprese, či závislosti, říká

Hovory

Neurovědec a psychiatr zkoumá účinky nápoje z ayahuascy v amazonské džungli. Obsažené látky mohou léčit deprese, či závislosti, říká
Tomáš Páleníček z Národního ústavu duševního zdraví

Plus

„Prakticky se na to nedá připravit a člověk to musí jenom přijímat," říká host Hovorů psychiatr Tomáš Páleníček, který zkoumá účinky psychotropních látek na léčbu rezistentní deprese. Moderuje Tatiana Čabáková.
Tatiana Čabáková

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Tím hostem je psychiatr a neurovědec Tomáš Páleníček. Je v ČR hlavním výzkumníkům projektů, které jsou zaměřené na studium akutních účinků konopí a psi lovci Bínu po zdravých pacientů. Věnuje se výzkumu účinků. Anketa - u pacientů s depresí a my. Náš dnešní rozhovor se ale bude točit okolo nápoj a s a jeho lásky. To je rostlina, která nás děje v Jižní Americe. A kečup Lánský znamená liána duše anebo Liana mrtvých a k vás zajímá a koz a s psychotropní látkou a jeho láska pracuje terapeutický. Potom zůstaňte s námi. Od mikrofonu zdraví Tatiana Čabáková.

  • Tomáši, vy to ještě v hovoru. Dobrý den. A já prostě byli v amazonské džungli v Peru a Brazílii, kde 100 v rámci expedic je neuron. Zkoumali účinky nápoj a s a Yahoo lásky, který se připravuje teda z liány, která tam ráz. Ti, co jste tam chtěli hlavně výzkum a na tyto vaše ji expedici do amazonské džungle, tak ta primární idea celá spočívá v tom, že my dnes v našem světě začínáme pracovat s psychedelický a snažíme se je používat terapeuticky. Ukazuje se, že látky jako je pilot si být, ale i LSD, a i když methyl trip tamním, který je právě obsažen, a jeho lásce, mohou mít léčebný efekt u některých diagnóz. Nejvíce se hovoří o depresi nebo o existenciální krizi, dokonce i u závislostí. No a my v těch našich podmínkách pracujeme s těmito látkami v kontextu nějakého zdravotnického zařízení. Existují nějaké guidelines na to, jak správně pracovat s psychedelický, jak má vypadat terapeutická místnost apod.. Ale toto je furt na hony vzdálené tomu, jak s tím pracovali ty původní a pracují ty původní kultury, které dodnes vlastně tyto jejich medicíny tzv. používají, a to je používají v kontextu ceremonii, v kontextu rituálu úplně jinak. No a jedna z věcí, která dneska i hýbe tím vědeckým světem, je. Jaká je role něčeho, co nazýváme set a set Ing., což je jinými slovy to nastavení toho jedince, s jakým vstupuje do té zkušenosti a to prostředí, ve kterém ta zkušenost probíhá. Jaká je role těchto dvou aspektů na tu celkovou terapeutickou odpověď nebo účinnost těch látek. No a kde se učit lépe nebo více než u těch tradičních kultur, které mají za sebou 1000 let zkušenosti s ceremoniemi a používají to, byť v trochu jiném kontextu, k léčení všech možných neduhů než u těch domorodých obyvatel. A protože a jeho blízké asi nejdéle používaným psychedelický m, které má zachovanou tu kontinuitu dodnes, no tak logická cesta směřuje do té Amazonie.

  • A dalo vám to odpověď tato cesta na tu otázku, jaký důležitý význam tam prý nás, a to pro straně?

Více z pořadu