Hovory
Jsem obsedantní sběratelkou příběhů všeho druhu, říká s nadsázkou známá výtvarnice Koťátková
Hovory
Plus
Významná umělkyně Eva Koťátková ve své tvorbě spojuje objekty, koláže, kostýmy nebo třeba texty a usazuje je do rozsáhlých a často i hravých instalací. „Jsem obsedantní sběratelkou příběhů všeho druhu – ať už z novinových článků, každodenních zpráv nebo fragmentů příběhů, rozhovorů s lidmi, které dělám v rámci jiných, třeba i vzdělávacích nebo neuměleckých projektů,“ popisuje.
Tatiana Čabáková
Přepis epizody
-
Současná česká umělecká scéna má několik změn, které dlouhodobě rezonují i v zahraničí. Patří mezi nich Kateřina Šedá, Krištof Kintera či Zbyněk Baladrán. Předtím je to ale Eva Koťátková, která je podle Grebeníčka J&T Banka a index už čtyři roky nejvýznamnějších umělkyň u nás současný domácí scéně. Aktuálně se můžu na tvorbu Evy Koťátkové výpověď i český milovníci umění. Národní galerie Praha je totiž od vody laje. Výstavu Moje tělo k ní je je ostrou. Původně vznikla pro francouzské muzeum současného umění a v Bordeaux kurátorem se podařilo. Při ní jezdil v pozměněné podobě i do Prahy. Eva Koťátková jeho sladkou hovorech od mikrofonu zdraví Tatiana Čabáková.
-
Evo, vítejte v hovorech. Děkuji za pozvání. Ano, abych trošku popisovala vaši tvorbu posluchačům, kterého nikdy neviděli. Po říkala jsem si slova kurátora rada Ištoka z Národní galerie v Praze. Eva Koťátková o svojí tvorbě spájí objekty, koláže, kostýmy a texty do rozsáhlých, hravých, poetických a často performativních instalací. Poukazuje tím na tom, jak hluboko jsem naše životy ovlivněné našim sociálním prostředím. Kód mé a normami. Konec citátu. Já dodávám, že teď přijde člověk na vaši výstavu, rozhodně ho nečeká standard na prohlídka, objekty, kasu, sochy či malby, ale povídala bych, že jaksi to návštěvník dovolí, tak může zažít určité dobrodružství. Evo, kdy na chat za to, že ideové základy, tak to svojí širokospektrální tvorbu a teras například narážíme na tu současnou výstavu, která je v Národní galerii.
-
A tato výstava je velmi specifická, protože je právě rozměrná, rozsáhlá a vlastně to specifický koncept vyvinutý vlastně v určitém kontextu. Takže nedá se říct, že by úplně vypovídala o celé mojí práci, ale nějaké principy se tam určitě najdou, a to vlastně práce s příběhy, což je pro mě docela zásadním. Skrze celou mojí tvorbou se dá říct, protože jsem obsedantní sběratelkou příběhu všeho druhu, ať už novinových článků, různých opravdu každodenních zpráv, které člověk neslyší nebo nebo příběhů, fragmentů rozhovorů s lidmi, které dělá v rámci asi jiných, třeba víc vzdělávacích nebo ne uměleckých.
Více z pořadu
Ostatní také poslouchají
-
Tvořím estetické věci tak, aby nikoho ani nenapadlo, že je to vandalismus, přiznává výtvarník Dušek
Hovory
-
Máme rádi zvířata i jinak, než za mřížemi a na talíři?
ArtCafé
-
Eva Koťátková: Svět je plný útlaku. Pokud jsme o něm schopni mluvit, jsme na dobré cestě odbourat ho
Vizitka
-
Vladimír Kudlík je kroměřížský malíř, kreslíř, karikaturista a autor drobných sochařských děl
Apetýt
-
Jak důrazně promlouvá diktát módy do návrhů uniforem? Odpovídá akademický malíř Česlav Jaroš
Stříbrný vítr
-
S Evou Kollerovou Střihavkovou o její knize i o tom, jak přísným otcem byl Kamil Střihavka
Dámská jízda
-
Tragický příběh z pražské galerky. Osudové ženy: Tonka Šibenice
Osudové ženy