Věda Plus

„Vlak na baterky“ ujel na jedno nabití 224 kilometrů. V zahraničí s jeho nasazením počítají už letos

Věda Plus

„Vlak na baterky“ ujel na jedno nabití 224 kilometrů. V zahraničí s jeho nasazením počítají už letos
na hlavním nádraží v Pardubicích budou po rekonstrukci i nová nástupiště s výtahem a lávkou přes koleje

Plus

Jednomu z výrobců železničních vozidel se v minulých dnech podařilo přepsat rekord v dojezdu bateriového vlaku. Zahraniční železniční společnosti plánují jejich nasazení pravidelného provozu už od letošního roku. Přestože studie i u nás počítají s „vlaky na baterky“, na české koleje se spíš dostanou ojeté motorové vlaky ze zahraničí.
Petr Kološ

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Výrobci kolejových vozidel Štádler už se podařilo přepsat rekord v dojezdu bateriového vlaku. Na jedno nabití dojela osobní souprava flirt a kus Berlína až k Baltském moři, tedy 224 km. Už tomto roce by se první vlaky na baterie měly objevit v pravidelném provozu u našich západních a jižních sousedů, tedy v Německu, Nizozemsku, Rakousku. Co to bude znamenat pro cestující u nás? O tom si povíme teď s Petrem Kološem z naší vědecké redakce. Dobré dopoledne. Dobrý den. Jak jsme na tom s akumulátorovým je osobními vlaky u nás tedy když nepočítáme pár starých lokomotiv na posunu, kde se baterie používali v minulosti, tak moderní osobní akumulátorové vlaky u nás zatím nemáme vůbec, a to ani ve zkušebním provozu. Tuzemský výrobce Škoda sice několikrát deklaroval, že by takové vozidlo vyrobit umělý, jenže nemá poptávku od objednatelů dopravy, tedy ani od krajů, ani od ministerstva dopravy. V polovině roku 2020 udělali ČD pro zástupce krajů takový výlet do Rakouska, kde si úředníci a politici mohli bateriový vlak prohlédnout. Pak se chvíli mluvilo o tom, že Pardubický a Jihomoravský kraj o něčem takovém uvažují. Jenže jak upozorňuje Zdeněk Michl z Dopravní fakulty ČVUT, od té doby se nic konkrétního nestalo.

  • Teď máme velmi těžkou situaci ještě s tím, jak vlastně udeřil COVID. Hezky říkám, je pro veřejnou dopravu a její nějaký rozvoj je nesmírně důležitý. To by byl trh stabilní, aby fungoval několik let stejně. A tady vlastně dochází k tomu, že se úplně jako rozložil. Teď vlastně dovolacích je stále o třetinu méně cestujících, než jich bylo před začátkem pandemie a my nemáme vůbec jistotu, že se tam vrátí.

  • A největší problém jsou v tomto ohledu právě regionální tratě, kterých se případně týkají bateriové vlaky, protože tratě hlavní a příměstské už většinou jsou nebo budou elektrifikované.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají