Region expres

Nejstarší železniční trať Středočeského kraje vedla lánskou oborou

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Region expres

Nejstarší železniční trať Středočeského kraje vedla lánskou oborou
Do Poděbrad dorazily plné autobusy

Region

Železniční doprava má na území Středočeského kraje dlouhou historii. Dochovaly se i pozůstatky po zapomenuté koněspřežné trati, která vedla křivoklátskými lesy.

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • V prodírám se do kopce v křivoklátských lesích a pokouším se najít místo, kterému se přezdívá konina. Je to jeden z pozůstatků vůbec nejstarší železniční tratě v našem kraji a také v Evropě, tedy jedné z nejstarších v Evropě. První železnice totiž vznikla v Anglii. V kontinentální Evropě to byla koně spřežka z Českých Budějovic do Lince a hned druhá byla právě Lánská koně spřežka. O koncesi na její výstavbu požádali hrabat a Šternberk a Vrbna v roce 1825. Právo k postavení dráhy získali o dva roky později a rozběhla se výstavba. V právo znělo na výstavbu trati z pražských Dejvic přes Kladno, Stochov, Zbečno a Liblín do Plzně. V první traťový úsek mezi Prahou a Kladnem se otevřel v roce 1830. V užším se prodírat mlázím a doplnit, že o tři roky později se výstavba zastavila právě tady v křivoklátských lesích, a to v roce 1800 33 jsem u hájovny.

  • Špíně na okraji Lánské obory. A skutečně narážím na něco, co na první pohled vypadá jako lesní cesta, respektive se to používá jako lesní cesta v. Jenže zatímco jiné lesní cesty kopírují terén, tato je zahloubená a vlaky tažené koňmi jezdili na celém úseku tratě jen jeden jediný rok. V roce 1833 se provoz jako nerentabilní zastavil. O dva roky později koupili dráhu First ní Berkové a na 12 kilometrech v lázeňských lesích vozili dříví. V roce 1839 si asi hodně ulevili, protože císař je zprostil povinnosti postavit dráhu až do Plzně. Jako koně spřežka fungovala tato dráha v křivoklátských lesích až do roku 1873. Mezitím už byla její část, která byla blíž ku Praze, přestavěná na parní provoz a známý pod jménem buštěhradská. No a mně se mezitím podařilo projít koninou až k silnici. Na druhé straně silnice je plod Lánské obory a za ním v bývalá železniční stanice Píně, nyní hájovna. Kromě této budovy se dochovala třeba ještě staniční budova v nedalekých Lánech. Pro zájemce o výlet do železničního pravěku má číslo popisné 10 a je na něm pamětní tabulka.

Ostatní také poslouchají