Region expres
Nejstarší železniční trať Středočeského kraje vedla lánskou oborou
Region expres
Region
Železniční doprava má na území Středočeského kraje dlouhou historii. Dochovaly se i pozůstatky po zapomenuté koněspřežné trati, která vedla křivoklátskými lesy.
Přepis epizody
-
V prodírám se do kopce v křivoklátských lesích a pokouším se najít místo, kterému se přezdívá konina. Je to jeden z pozůstatků vůbec nejstarší železniční tratě v našem kraji a také v Evropě, tedy jedné z nejstarších v Evropě. První železnice totiž vznikla v Anglii. V kontinentální Evropě to byla koně spřežka z Českých Budějovic do Lince a hned druhá byla právě Lánská koně spřežka. O koncesi na její výstavbu požádali hrabat a Šternberk a Vrbna v roce 1825. Právo k postavení dráhy získali o dva roky později a rozběhla se výstavba. V právo znělo na výstavbu trati z pražských Dejvic přes Kladno, Stochov, Zbečno a Liblín do Plzně. V první traťový úsek mezi Prahou a Kladnem se otevřel v roce 1830. V užším se prodírat mlázím a doplnit, že o tři roky později se výstavba zastavila právě tady v křivoklátských lesích, a to v roce 1800 33 jsem u hájovny.
-
Špíně na okraji Lánské obory. A skutečně narážím na něco, co na první pohled vypadá jako lesní cesta, respektive se to používá jako lesní cesta v. Jenže zatímco jiné lesní cesty kopírují terén, tato je zahloubená a vlaky tažené koňmi jezdili na celém úseku tratě jen jeden jediný rok. V roce 1833 se provoz jako nerentabilní zastavil. O dva roky později koupili dráhu First ní Berkové a na 12 kilometrech v lázeňských lesích vozili dříví. V roce 1839 si asi hodně ulevili, protože císař je zprostil povinnosti postavit dráhu až do Plzně. Jako koně spřežka fungovala tato dráha v křivoklátských lesích až do roku 1873. Mezitím už byla její část, která byla blíž ku Praze, přestavěná na parní provoz a známý pod jménem buštěhradská. No a mně se mezitím podařilo projít koninou až k silnici. Na druhé straně silnice je plod Lánské obory a za ním v bývalá železniční stanice Píně, nyní hájovna. Kromě této budovy se dochovala třeba ještě staniční budova v nedalekých Lánech. Pro zájemce o výlet do železničního pravěku má číslo popisné 10 a je na něm pamětní tabulka.
Více z pořadu
Ostatní také poslouchají
-
Putování po tajemných místech Pardubického kraje
Východočeské výlety
-
566. schůzka: Na silné cestě
Toulky českou minulostí
-
Etnograf Pavel Jáchym Šebesta si získal srdce afrických pygmejů
Historie Plus
-
Zda byl mlýn Šargoun u Rozvadovic tvrzí, se dodnes přesně neví
Od Pradědu na Hanou
-
Kříž nad pustinami
Ranní úvaha
-
Zchátralé carské nádraží proměnil polský nadšenec v restauraci s jedinečnou atmosférou monarchie
Zápisník zahraničních zpravodajů
-
Vesnice Dobrá stávala na zemské stezce. Teď ji připomíná jen kříž s obrázkem svatého Václava
Příběhy z Vysočiny
-
Řeka Sázava vypráví svůj příběh v budově bývalé sýpky zámku ve Zruči nad Sázavou
Výlety
-
Ve Stráži nad Nisou došlo k nehodě na železničním přejezdu
Krimipříběhy z kraje pod Ještědem