Ranní interview

Etický kodex pro učitele by měl být odrazový můstek, jak má učitel vypadat, ne vymahatelný strašák, vysvětluje ředitel

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Ranní interview

Etický kodex pro učitele by měl být odrazový můstek, jak má učitel vypadat, ne vymahatelný strašák, vysvětluje ředitel
učitel, student, škola, matematika

Radiožurnál

Ministerstvo školství představí nový etický kodex pro učitele. Měl by být návodem, jak by se učitel měl chovat a co je naopak nepřípustné. „Kodexem sladíme náhled na učitele v naší republice. Abychom věděli, jak se má učitel zachovat v určitých situacích a abychom vytvořili rámec pro další budoucí řešení,“ objasňuje Ondřej Lněnička, ředitel pražské základní školy profesora Švejcara. Co všechno kodex zohledňuje? Poslechněte si rozhovor.
Petr Král

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Další novinka v Ranním Radiožurnálu. Učitele v Česku by se nově měly řídit etickým kodexem. Jeho vznik sami iniciovali a ke spolupráci přizvali i zástupce ministerstva školství a České školní inspekce a dalších organizací. No a dnes dopoledne kodex společně představí. Zatímco v Česku je to novinka, tak zahraničí už něco podobného běžně funguje. Víc o tom zjistila Zuzana Machálková z domácí redakce. Dobré ráno. Hezké ráno. I etickým kodexem se už desítky let mají řídit učitelé třeba ve Spojených státech. Podle kodexu by neměli bezdůvodně bránit studentům samostatném vzdělávání nebo přístupu k různým úhlům pohledu. Vyhnout se mají taky jakékoli diskriminaci nebo tomu, aby profesionální vztahy se studenty jak kvůli, využívali v soukromí. Učitelé by taky podle kodexu neměli při ucházení o místo poskytovat nepravdivé informace o své kvalifikaci. Zároveň by neměly přihlížet tomu, že se někdo nekvalifikovaný uchází o post učitele, a taky k tomu patří nepřijímat žádné dárky, finanční odměnu nebo laskavost, které by měly ovlivnit jejich profesní rozhodnutí.

  • Zuzana Machálková. Děkujeme a na slyšenou. Krásné ráno. No a naším hostem k tématu je teď ředitel ZŠ prof. Švejcara v Praze 12 Ondřej Lněnička. Dobrý den. Krásné dobré ráno. My jsme zmínili ty zkušenosti ze Spojených států. Mělo by to být podobné v Česku. Můžete třeba zmínit pár zásadních konkrétních bodů, které bude etický kodex učitelům určovat?

  • Tak já jsem toho nechal určitě ne. A ministerstvo školství jejich představení v 11 hodin, protože je to velká událost se týče českého školství, ale náš etický kodex by měl být více obecnější, neměl být do takových detailů a mě by to být spíš rámec pro každého pedagoga, aby věděl, co od něj vlastně jako stát očekává, co jakého jakého učitele chceme vlastně v ČR mít.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají