Prolomit vlny
Aplikace BeReal je sociální hit roku. Zvládne své problémy, nebo ji spolkne konkurence?
Prolomit vlny
Radio Wave
BeReal je největší hit mezi sociálními sítěmi letošního roku. Aplikace má jednoduchý princip: jednou denně vám ve víceméně náhodný čas přijde notifikace a vy máte během dvou minut vyfotit, co právě děláte – bez přikrášlování. BeReal se tak snaží kontrovat vyumělkovanost konkurenčních sítí v čele s Instagramem. Zvládne ale nápor nových uživatelů?
Matěj Schneider
Přepis epizody
-
Prolomit vlny glosář Radia Wave rádiových.
-
Prolomit veliký glosář Radia Wave.
-
Ještě v předchozím roce byl podíl drobnou francouzskou aplikací dneska. Je to globální hit. Loni touto dobou měl 10000 denních uživatelů, v současnosti jejich počet vystoupal na více než 15 milionů. S narůstající velikostí ale přichází větší problémy. Částečně to vychází z principů samotné aplikace. Čistě z technologického pohledu je totiž koncept bílou noční můrou. Všichni uživatelé se k serverům této sítě chtějí z principu připojit ve stejnou chvíli v momentě, kdy jim přijde notifikace, že mají fotit. Aplikace má oproti svým největším konkurentům stále zlomek uživatelů. I tak ale servery služby zakoušejí ve chvílích, kdy tzv. přijde bílý jíl, velký nápor, k němuž nemají dostatečné technické zázemí. A to i přesto, že služba dělí zeměkouli do čtyř časových pásem právě proto, aby předešla technickým potížím a také aby zabránila tomu, aby notifikace přicházeli uprostřed noci. V praxi to znamená značnou chybovost. Takřka každý uživatel má zkušenosti s tím, že se jeho fotka nabídl nahrává dlouhé minuty až desítky minut, což pochopitelně mnohé odradí. Druhý problém, kterému být déle čelí, je monetizaci se. Z tohoto pohledu je aplikace možná až moc Rilke své vlastní škodě. Zatímco pro uživatele je absence reklam a sponzorovaných influence syrských postů přesně tím, co je grilu přitahuje. Z pohledu vedení aplikace je to problém, který zatím nevyřešilo. Otázka zní, jak vymyslet udržitelný zdroj příjmů pro službu, která stojí principiálně v opozici vůči zajatým modelům fungování sociálních sítí. Jedna z variant, kterou bílého zvažuje, jsou placené bonusy, podobně, jak to dělá například sociální platforma diskomfort vedení. Bílý dům nicméně zatím vehementně tvrdí, že základní forma aplikace vždy zůstane bezplatná s tím, že placené bonusy přijdou nejdříve v druhé půlce příštího roku. Přítomnost reklam zatím zcela nevyloučilo. Ani srovnatelný Instagram neměl v době skoupení Facebookem před 10 lety jasný zdroj příjmů. Čím se ale dostáváme k alternativním variantám toho, jak může budoucnost bílý vypadat. V uplynulých dekádách totiž většinu úspěšných sociálních služeb buď v pravý moment koupil větší konkurent, nebo je konkurence začala bezskrupulózně kopírovat. To druhé se Bílý dům děje už teď. Instagram už během léta spustil oboustranný filtr ve stylu Bílý dům, který zaznamenává váš skutečný moment na přední i zadní kameru a podle serveru pracuje na vlastním plném klonu. Bílý lup.
Více z pořadu
Ostatní také poslouchají
-
Jiří Březina: Vzplanutí
Četba na pokračování
-
Krajina roztavených zvonů
Podvečerní čtení
-
Petra Soukupová: Kočky
Četba s hvězdičkou
-
Jaroslav Achab Haidler: On ano, S příchutí Gan ejden...
Povídka
-
Proklaté dny
Radiokniha
-
I muži mají nárok vnímat svá těla pozitivně. Proč je pořád škatulkujeme podle výšky?
Prolomit vlny
-
Černé dny Jiřího Voskovce. Tajemství, které se stalo celoživotním traumatem
Stopy, fakta, tajemství...
-
Potvrzeno: Feri jde do vězení
Vinohradská 12
-
Jakuba Katalpa: Řeznice. O lásce tučné řeznice a „továrníka“, která nedopadne příliš dobře
Povídka na sobotu
-
Karel Michal: Krok stranou
Četba na pokračování