Prolomit vlny

Aplikace BeReal je sociální hit roku. Zvládne své problémy, nebo ji spolkne konkurence?

Prolomit vlny

Aplikace BeReal je sociální hit roku. Zvládne své problémy, nebo ji spolkne konkurence?
Sociální síť BeReal

Radio Wave

BeReal je největší hit mezi sociálními sítěmi letošního roku. Aplikace má jednoduchý princip: jednou denně vám ve víceméně náhodný čas přijde notifikace a vy máte během dvou minut vyfotit, co právě děláte – bez přikrášlování. BeReal se tak snaží kontrovat vyumělkovanost konkurenčních sítí v čele s Instagramem. Zvládne ale nápor nových uživatelů?
Matěj Schneider

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Prolomit vlny glosář Radia Wave rádiových.

  • Prolomit veliký glosář Radia Wave.

  • Ještě v předchozím roce byl podíl drobnou francouzskou aplikací dneska. Je to globální hit. Loni touto dobou měl 10000 denních uživatelů, v současnosti jejich počet vystoupal na více než 15 milionů. S narůstající velikostí ale přichází větší problémy. Částečně to vychází z principů samotné aplikace. Čistě z technologického pohledu je totiž koncept bílou noční můrou. Všichni uživatelé se k serverům této sítě chtějí z principu připojit ve stejnou chvíli v momentě, kdy jim přijde notifikace, že mají fotit. Aplikace má oproti svým největším konkurentům stále zlomek uživatelů. I tak ale servery služby zakoušejí ve chvílích, kdy tzv. přijde bílý jíl, velký nápor, k němuž nemají dostatečné technické zázemí. A to i přesto, že služba dělí zeměkouli do čtyř časových pásem právě proto, aby předešla technickým potížím a také aby zabránila tomu, aby notifikace přicházeli uprostřed noci. V praxi to znamená značnou chybovost. Takřka každý uživatel má zkušenosti s tím, že se jeho fotka nabídl nahrává dlouhé minuty až desítky minut, což pochopitelně mnohé odradí. Druhý problém, kterému být déle čelí, je monetizaci se. Z tohoto pohledu je aplikace možná až moc Rilke své vlastní škodě. Zatímco pro uživatele je absence reklam a sponzorovaných influence syrských postů přesně tím, co je grilu přitahuje. Z pohledu vedení aplikace je to problém, který zatím nevyřešilo. Otázka zní, jak vymyslet udržitelný zdroj příjmů pro službu, která stojí principiálně v opozici vůči zajatým modelům fungování sociálních sítí. Jedna z variant, kterou bílého zvažuje, jsou placené bonusy, podobně, jak to dělá například sociální platforma diskomfort vedení. Bílý dům nicméně zatím vehementně tvrdí, že základní forma aplikace vždy zůstane bezplatná s tím, že placené bonusy přijdou nejdříve v druhé půlce příštího roku. Přítomnost reklam zatím zcela nevyloučilo. Ani srovnatelný Instagram neměl v době skoupení Facebookem před 10 lety jasný zdroj příjmů. Čím se ale dostáváme k alternativním variantám toho, jak může budoucnost bílý vypadat. V uplynulých dekádách totiž většinu úspěšných sociálních služeb buď v pravý moment koupil větší konkurent, nebo je konkurence začala bezskrupulózně kopírovat. To druhé se Bílý dům děje už teď. Instagram už během léta spustil oboustranný filtr ve stylu Bílý dům, který zaznamenává váš skutečný moment na přední i zadní kameru a podle serveru pracuje na vlastním plném klonu. Bílý lup.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají