Planetárium

Jakub z Molay: Soumrak templářů

Planetárium

Jakub z Molay: Soumrak templářů
Upálení velmistra řádu templářů Jacquese de Molay

Sever

V roce 2012 uplynulo 700 lety došlo ke zrušení templářského řádu. O příčinách pádu templářů a životě jejich posledního velmistra píše Alain Demurger.

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • V březnu uplyne 700 let od zrušení Templářské ho řádu. O příčinách pádu templářů a životě jejich posledního velmistra napsal významnou práci historik. Ale nemyslím, že pod názvem Jakub z mola je soumrak templářů ji nedávno vydalo nakladatelství argot. Sepsat biografii posledního Templářské ho velmistra Jacques a demo léčili Jakuba z malé. To není jednoduchý úkol. Až do roku 1292, kdy stanul v čele řádu, jsou informace o jeho životě více než skoupé. Templáři byli prvním rytířským řádem západního křesťanstva. Chránili křesťanské poutníky do Svaté země a starali se o obranu latinských států, které na východě vznikly během první křížové výpravy v letech 1098 až devět. Právě v době, kdy se stal Jakub z mola je velmistrem, však byli templáři i rytíři jiných řádů ze Svaté země vyhnáni. Řád bylo nutné reformovat a najít pro něj nové místo v křesťanské společnosti. Podle Alena domy režiséra Jakub Smola je tento úkol nezvládl. Ocitl se mezi dvěma mlýnskými kameny. Templářská otázka se stala součástí mocenského střetu francouzského krále Filipa sličného s papežskou mocí. Jakub Smolík byl na jednu stranu nucen řešit otázku uvažovaného spojení templářů si Johany ty a na druhou stranu byl konfrontován s pomluvami, které zdá se dlouho bral na lehkou váhu. Nešlo jen o výtky kvůli bohatství nebo aroganci řádu, ale také o závažná obvinění, která se týkala víry. Od vynuceného popírání Krista a plivání na kříž při přijímacích obřadech až po údajnou sodomii a klanění se modlám. Pravdy v těch tvrzeních bylo zřejmě málo. Faktem je, že Jakubovi zmoklé se templáře reformovat nepodařilo. Nakonec byl uznán odpovědným za domněle kacířské jednání svých spolubratří a jako kacíř byl také upálen. Ale nemyslím, že ve své knize popisuje historii templářů a pádu křesťanských států na východě od poloviny 13. století. Nejvíce místa však logicky věnuje právě temnému konci Templářské ho řádu a samotnému soudu s templáři, který měl ke spravedlivému procesu, jak ho chápeme dnes, opravdu daleko. Jakub s molem se v jeho pohledu stal obětí, stejně jako celý řád. Zůstala jen fantastická vyprávění, ozvěny pomluv, které nebyly vyvráceny, a také tajemné pověsti o prokletí či nikdy nenalezených pokladech. Vše podstatné, co k soumraku templářů na základě dobových pramenů dovede říct současná historická věda, najdete v knize. Ale na den Berger a

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají