Online Plus

Proč Facebook zvažuje, že zakáže sdílet odkazy na články z médií?

Online Plus

Proč Facebook zvažuje, že zakáže sdílet odkazy na články z médií?
Online Plus

Plus

Jak se tzv. digitální daň může projevit na cenách za inzerci Googlu? O snaze Microsoftu vytvořit nástroj k rozpoznání upravených fotografií a videí. Moderuje David Slížek
David Slížek

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Velká Británie postaví svůj první kvantový počítač. Microsoft vyvinul nástroje pro rozpoznávání zmanipulovaných videí. Google se po svém vyrovnal s tzv. digitální daní a Facebook nechce platit australským médiím za odkazy. To jsou témata pravidelného přehledu dění ve světě počítačů a internetu, kterým vás dnes provede David Slížek.

  • On-line plus.

  • A já u mikrofonu tentokrát na dálku vítám našeho pravidelného komentátora, redaktora deníku n Petra Koubského. Vítej. Petře. Ahoj. Davide. A my se rovnou vrhneme na některé události, které jsem v úvodu avizoval. Facebook pohrozil, že pokud v Austrálii projde nová regulace autorských práv na internetu, nebude umožňovat médiím ani uživatelům sdílet odkazy na zprávy na Facebooku a Instagramu. Protestuje tak proti chystanému zákonu, který má on-line firmám, jako je Google nebo Facebook, přikázat, aby za sdílené odkazy na články či videa z médií platili vydavatelům autorské poplatky. Vláda chystaný krok zdůvodňuje nutností podpory nezávislé lokální žurnalistiky a zoufalou situací na mediálním trhu, která se zhoršila kvůli epidemii koronaviru. Chystanou regulaci napadl i australský Google, který své uživatele pro změnu varoval před tím, že by mohla výrazně zhoršit kvalitu výsledků vyhledávání pece. Do Austrálie se teď docela upírají zraky, řečeno tímto trošičku klišé, ale upírají se tam zraky řekl bych, téměř celého světového mediálního byznysu, protože vlastně ten australský pokus je jedním z pokusů, jak přimět tyto velké platformy, aby právě médiím platily za odkazy, které zveřejňují právě třeba na Facebooku, Googlu a na dalších takových velkých platformách. Petře, jak se díváš na tu hrozbu Facebooku, že v případě, že by ta regulace v Austrálii prošla, Facebook tedy musel platit vydavatelům za odkazy, které zveřejňuje, tak, že by přestal vlastně dávat vydavatelům i normálním uživatelům možnost sdílet odkazy na články v médiích. Je to podle tebe reálná hrozba?

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají