Online Plus

Měly by kamery monitorující dálniční známky plošně sledovat řidiče?

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Online Plus

Měly by kamery monitorující dálniční známky plošně sledovat řidiče?
Online Plus

Plus

V amerických školách se prosazují technologie na rozpoznávání obličejů. Návrhy k elektrickým koloběžkám. Připravil David Slížek.
Slížek David

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Rozpoznávání obličejů míří ve Spojených státech do škol. Další velká firma spustila on-line streamování her. Provozovatel elektrokoloběžek či sdílených kol by mohl platit za veřejný prostor a BIS podle poslanců nechce plošně sledovat řidiče. Je. To jsou témata našeho pravidelného přehledu dění ve světě počítačů a internetu, kterým vás dnes provede David Slížek.

  • On-line plus.

  • Dnes budeme hodně mluvit o jaksi technologiích na rozpoznávání obličejů. A já hned tady vedle sebe rozpoznávám obličej našeho pravidelného komentátora, redaktora deníku n Petra Koubského. Vítej, Petře. Dobrý den. E-shop pro prodej byl jen malou částí zakázky na systém elektronických dálničních známek. Ve skutečnosti šlo o velmi sofistikovaný sledovací systém, na kterém mělo ministerstvo dopravy pracovat s tajnými službami a policií, napsal server seznam zprávy. Kamery systému měly podle zadání fotit nejen s prostředky, ale u projíždějících aut měli pořizovat i další dva záběry, které měly zachycovat kabinu vozu s celou jeho posádkou. Fotky se měly ukládat na server, kde měly být dalších 20 hodin, aby je tajné služby mohly použít, napsal server. O tom, že má systém sledovat průjezd aut, psal koncem ledna i týdeník Respekt a podle ČRo dopravní kamery fotí auta už několik let a fotky se přitom archivují i řadu měsíců. Celou záležitostí se pak zabýval také sněmovní výbor pro bezpečnost, který ve svém usnesení prohlásil, že informace, že se chystalo plošné sledování lidí, není pravdivá. Systém podle poslanců, kteří si předvolali šéfa civilní rozvědky BIS a ministra průmyslu Karla Havlíčka, neměl obsahovat rozpoznávání obličejů a BIS z něj požadovala jen výřez fotek, na kterém by byla poznat SPZ Kaas, značka vozu. Petře, já jsem to říkal už posledně, že se kolem toho systému na prodej elektronických dálničních známek ještě bude něco dít. Toto vlastně byla zpráva, která se opravdu už předtím objevila v takové mírnější podobě v týdeníku Respekt. Seznam zprávy s odvoláním na různé zdroje včetně jaksi odstupujícího nebo odvolaného ministra dopravy jaksi zveřejnili, že tam opravdu měla být ta sledovací složka. Poslanci posléze podle informací šéfa BIS a ministra Havlíčka říkají, že nic takového tam být nemělo, že tam nemělo být rozpoznávání obličejů, že BIS nemá mít přístup k nějakým informacím nebo fotografiím posádek těch vozů. Čemu se podle tebe z toho všeho dá věřit? A já jako novinář jsem se tím problémem zabýval po několik dní. Snažil jsem se zjistit jako mnozí jiní kolegové, co na těchto pověstech je pravdy, a to je jenom nějaký mýtus? Nepodařilo sami ověřit si ty informace takovým způsobem a na takové úrovni, jak se to profesionálně požaduje. Tudíž pro mě to prozatím míjí tam zůstává. A tím neříkám, že slepě věřím tomu vysvětlení, které nám poskytly poslanci, ale bylo to opačné, silnější tvrzení, že se tady chystalo nějaké masové sledování, prostě nejsou k dispozici důkazy. Čili všechno, co se o tom řekne, je na úrovni šíření fám. Jestli kolegové z respektu nebo ze seznamů takové důkazy mají, nepředložili je podle mého názoru taky dostatečně přesvědčivě a je dál na nich, jak budou s tou informací, kterou zveřejnili, zacházet.

Více z pořadu