Online Plus

Amazon cenzuroval recenze, přála si to totiž čínská vláda

Online Plus

Amazon

Plus

Jak by v budoucnu mohly vypadat intimní vztahy robotů a lidí? V Česku začal boj o podobu autorského zákona. Co všechno lidé zkoušejí jako ochrannou pomůcku proti účinkům 5G sítí. Vědecký redaktor Deníku N Petr Koubský odpovídá na otázky šéfredaktora serveru Lupa.cz Davida Slížka.

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Sex s roboty bude brzy běžný. Nizozemské úřady varovaly před náhrdelníky proti 5G. Novela autorského zákona podle ochránců práv nezavede filtrování internetového obsahu a Amazon dělal ústupky čínskému režimu. To jsou témata pravidelného přehledu dění ve světě počítačů a internetu, kterým vás také dnes provází David Slížek.

• On-line plus.

• A i v tomto vánočním čase vítám u mikrofonu na dálku přes internet našeho pravidelného komentátora, redaktora deníku n Petra Koubského. Ahoj Petře. Ahoj. Davide. Jak daleko byl americký e-commerce server Amazon ochoten zajít, aby podpořil své obchodní zájmy v Číně. Některé detaily odkrývá zpráva agentury Reuters, která popisuje, jak se Amazon v minulých letech snažil čínskému režimu zalíbit, aby například získal v Číně povolení k prodeji elektronických knih a své čtečky Kindle Amazon. Podle zpráv je vytvořil třeba speciální čínský portál pro prodej čínských knížek, na kterém nabízel kromě pohádek nebo jazykových učebnic také propagandistické knihy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga. Když se u knížky objevily negativní recenze, poslaly čínské úřady požadavek, aby Amazon zasáhl a smazal veškeré recenze, které budou mít nižší než nejvyšší hodnocení pět hvězdiček. Amazon podle Reuters požadavku vyhověl dnes u knížek vydaných čínskou vládou možnost psát uživatelské recenze vůbec nenabízí. Pece. Ta zpráva samozřejmě pojednává ještě o dalších věcech, o tom, jak Amazon se snažil nadbíhat opravdu čínským úřadům, aby získal patřičná povolení například k právě k prodeji elektronických knih v Číně. Také vlastně zmiňuje to, že Amazon někdy vzdoroval, že třeba prostě odmítal poskytovat některé informace, které po něm čínské úřady chtěly, nebo odmítal mazat, třeba odkazy na filmy z internetu. Vyjde tebe Jiskra? Patří vlastně pod tuto firmu, takže je tam v té zprávě těch informací celá řada, nicméně tato to dotáhla do titulků. Moc se tomu nedivím, protože cenzurovat vlastně recenze pod knížkou čínského prezidenta, tak to samozřejmě je věc, která je zajímavá. Ale chtěl jsem se samozřejmě zeptat podle tebe mají mít firmy nějaké morální zásady například ve vztahu k Číně, nebo se mají opravdu řídit jenom tím, aby mohli obchodovat a vydělávat peníze?

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají