Názory a argumenty

Petr Holub: Dobrá zpráva těchto dnů. Ekonomika dosáhla na dno

Názory a argumenty

Petr Holub: Dobrá zpráva těchto dnů. Ekonomika dosáhla na dno
Nakupování

Plus

Nemyslíš, zaplatíš. Slogan z reklamy na bezpečnost silničního provozu působí varovným, ale také uklidňujícím dojmem. Pokud člověk nedává pozor, nepředvídá a dělá chyby, pak musí počítat s tím, že ho dříve nebo později potká nehoda. Budou v tom hrát roli okolnosti, například stejně nepozorný, případně agresivní řidič v protisměru nebo mokrá vozovka, ale viny se člověk obvykle nezbaví.
Petr Holub

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Nemyslíš, zaplatíš. Slogan z reklamy na bezpečnost silničního provozu působí varovný, ale také uklidňujícím dojmem. Pokud člověk nedává pozor, nepředvídá a dělá chyby, pak musí počítat s tím, že ho dříve nebo později potká nehoda. Budou v tom hrát roli okolnosti, například stejně nepozorný, případně agresivní řidič v protisměru nebo mokrá vozovka. Ale viry se člověk obvykle nezbaví. Varovný slogan očividně předpokládá, že už je po nehodě a člověk může sčítat škody. Další nebezpečí mu však nehrozí, protože z přehnané sebejistoty byl vyléčen. Informace Českého statistického úřadu o tom, jak se v září propadl obrat maloobchodu, je právě svědectvím o tom, kolik musí tuzemská ekonomika zaplatit za to, že její protagonisté nemysleli, ale připravili se na složité časy, které nastaly po pandemii COVIDu a ruské agresi na Ukrajinu. Časech pandemie lidé neměli chuť ani možnost utrácet. Vláda ovšem chtěla udržet blahobyt. Rozdávala peníze i těm, kdo nepracovali. Na rodinných účtech se hromadily peníze a to vzbudilo zájem obchodníků, kteří si byli bezpečně jistí, že po odchodu pandemie mohou zvýšit ceny. Zákazníci s tučnými bankovními vklady si toho ani nevšimnou a stejně začnou nakupovat ve velkém. Jenže pak přišel náraz energetické krize v Česku, podle údajů Eurostatu vůbec nejtvrdší v Evropě. Lidé dostali strach, že nebudou mít na drahý proud nebo plyn. Začali opět šetřit. Obrat maloobchodu se tedy zase snížil. Obchodníci splakali nad výdělkem. Co však bylo horší, strach spotřebitelů se stal hlavním důvodem, proč se do recese počátkem pololetí zřejmě propadla celá ekonomika. Výpadek maloobchodu byl opravdu unikátní po Španělsku vůbec největší v Evropě. Ve třetím čtvrtletí se obrat snížil o nevídaných sedm %. Ovšem každá mince má dvě strany. Zároveň statistici odhalili, že se výpadek obchodníků už druhý měsíc po sobě nezvětšuje. Maloobchod a v dnešních souvislostech také celá ekonomika se pravděpodobně dostala na krizové dno. Dává smysl počítat škody, hledat poučení a také řešení. Těžko se hledá analytik nebo ekonom, který by ukázal, že na konci tunelu je světlo, případně na obzoru objevil stříbrný pruh nadcházejícího svítání. V takovém případě opravdu možné, že tuzemská ekonomika včetně maloobchodu budou ještě nějakou dobu klopýtat po krizovém ně. Přesto jde změnu nálady dokumentovat hlavně tím, že lidé začali v září opět nakupovat v zásadě nepotřebné věci, které si mohou při úsporném provozu odepřít. Především knihy, sportovní potřeby, oděvy, obuv a dokonce automobily. Šok z drahých energií přešel.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají