Názory a argumenty
Ondřej Konrád: Nesentimentální rozloučení Motoristů s Přísahou
Názory a argumenty

Plus
„Předvolební koalice představují neblahý trend pro udržení mandátů slábnoucích politických stran, které by samostatně neměly šanci ve volbách uspět, a tak jsou ochotny obětovat své programové priority v rámci koaličního konsensu s mnohdy zcela nesourodými subjekty.“
Ondřej Konrád
Přepis epizody
-
Předvolební koalici představují neblahý trend pro udržení mandátů slábnoucích politických stran, které by samostatně neměly šanci ve volbách uspět, a tak jsou ochotny obětovat své programové priority v rámci koaličního konsensu s mnohdy zcela nesourodými subjekty. Tečka, domnívá se prý členská základna. Motoristů sobě, kteří tak trochu po pirátskou uspořádali vnitrostranické hlasování k tomu, jestli jít do všeobecných voleb na podzim sólo nebo ještě s někým, přičemž byl ten i ještě někdo nabíledni. Přísaha Roberta Šlachty. Subjekt, kterému jen o kousek unikl roku 2021 vstup do sněmovny a který k eurovolbám loni v červnu sice kráčel pohromadě s motory, jestli ale tak trochu v roli staršího bratra. Přísaha byla také všude uváděna na prvém místě, nicméně jedničkou kandidátky byl motoristický Filip Turek a doložitelně právě on dotáhl uskupení k zisku přes 10 %, čili ke třetímu místu na pomyslné cílové pásce, což představuje dva mandáty. Vedle něj ho má ještě socioložka Nikola Bartůšek. Z přísahy Šlachta s předsedou motoristů Petrem Macinkou se nesmírně radovali a vyhlíželi jako bratři, teď už ale z dvojčat. Turek pak byl vynášen do nebe coby hlavní hvězda eurovoleb a osoba s velkou politickou budoucností, která ho možná opravdu čeká, ale také nemusí, protože zatím není patrné, že by bývalého závodníka a majitelé rychlých vozů politika vysloveně chytla. Dokonce doposud ani k motoristům nevstoupil, i když ti Turka na svém prvním kongresu v prosinci jmenovali čestným prezidentem a není jisté, zda bude ochoten kandidovat ve volbách do sněmovny, což je ale pro motoristy zásadní a Turek by se pak musím vzdát lukrativního a celkem pohodlného křesla v Evropském parlamentu. Právě v letenské basketbalové hale Královka se ale zároveň ukázalo, že původní nadšení ze spojení se Šlachtou za pouhý půlrok značně zesláblo a přísaze, kterou motoristé v průzkumech mezi tím zcela zastínily, ze skoro nemluvilo. Šlachta sám vystoupil na kongresu až skoro na konci a bez většího ohlasu jako nějaký mladší bratr. Političtí komentátoři žertovali, že pokud to takto půjde, dál motoristé budou ve všeobecných volbách kandidovat samostatně, maximálně s podporou hnutí přísaha. Načež neuplynul ani měsíc a je to tady. Motoristé sobě oznámili, že výsledek interní ankety plně akceptují a volební koalici odmítají. Ale podporu od přísahy nebo v jižních Čechách od předsedy svobodných Libora Vondráčka si případně představit dovedou. Že to musí být pro šlechtu vysloveně frustrující, si lze lehce představit. A on také hluboké zklamání netají. Ale život je tvrdý. Motoristé přidávají plyn. Od hnutí ANO se jim dostává náznaků, že by mohly být Babišovým partnerem v jeho případné vládě. A mentor motoristů Václav Klaus. Macinka je manažerem v jeho institutu. Někdejšího vysokého policistu Šlachtu určitě nijak neobjevuje, spíš naopak. Měl proti němu možná námitky vždycky, ale na jaře se motoristům už přece jen zavedenější přísaha ještě hodila. To už ale neplatí, a tak je tu nesentimentální rozloučení. Jestli navždycky, nebo jen dočasně, těžko odhadovat, ale ponížený Robert Šlachta se už jistě rozhlíží po nějakém jiném perspektivním spojenectví. Třeba narazí na někoho vděčnějšího, než jsou motoristé, v této chvíli paradoxně cválající na koni.