Názory a argumenty

Martin Věchet: Dálnice? Sliby delší než normalizace

Názory a argumenty

Martin Věchet: Dálnice? Sliby delší než normalizace
Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu protihlukových stěn na dálnici D11

Plus

Nedávno představitelé ODS slavnostně oznámili zahájení dokončení výstavby dálnice D11 od Jaroměře k polským hranicím. Konečně! Chtělo by se zvolat slovy automobilistů. Jenže – celé to má typicky český nádech. Zatímco na polské straně už dávno hotová dálnice skončila na hranici uprostřed luk, na české straně se nic nedělo. Jen polský ministr infastruktury před časem vzkázal: „Čekáme na české bratry. My jsme svoji práci vykonali.“
Martin Věchet

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Před několika dny představitelé ODS slavnostně oznámili zahájení dokončení výstavby dálnice D11 od Jaroměře k polským hranicím. Konečně, chtělo by se zvolat slovy automobilistů. Jenže celé to má typicky český nádech. Zatímco na polské straně už dávno hotová dálnice skončila na hranici uprostřed luk, na české straně se nic nedělo. Jen polský ministr infrastruktury před časem vzkázal čekáme na české bratry. My jsme svoji práci vykonali. Když už se konečně ke stavbě schylovalo, české firmy napadly rozhodnutí o přidělení obří zakázky na dodavatele stavby polské firmě buď Imex a vše se opět protáhlo. Na loukách se mohly dál prohánět traktory, kde měl vést český úsek dálnice. Absurdní pohled na opuštěný konec polské autostrády trčící uprostřed luk vyvolával vtipné asociace a glosy kolemjedoucích. Poláci, na něž máme tendenci shlížet trochu spatra, to už před časem pojali s humorem. Otevřeli svoji dálnici s krasojízdou Maluchy, Fiat i 120 6., ve kterých mnozí severní sousedé i Češi trávili nejednu dovolenou v socialistických zemích. Zatímco na polské straně se makalo i v noci, v Čechách se dohadovalo, kdy se začne a vlastně s kým. Stavěly se jen plány, sliby a naděje. Zejména v Trutnově, okolo něhož má vést jeden z nejnáročnějších úseků s mosty a tunely, se před volbami děly velké věci. Město tradičně obklopili billboardy s nápisy urychlí výstavbu dálnice, rozdávaly se samolepky s nápisem D11 a škrabky na auta. Přes 20 let a stále nic. Velká hlava, větší snad než ta Leninova, která kdysi stála v Žilině, nás z nároží ujišťovala, že výstavba bude urychlena. Z modrých transparentů v nadživotní velikosti, kde dříve byly hlavy s červeným pozadím. Bývalý starosta a dnešní poslanec Adamec pravidelně přesvědčoval snad jen přesvědčené, ač měl jen pramalý a formální vliv, sliby nezarmoutíš. Ty přicházely obvykle před volbami a trvaly déle než celá normalizace. Co na tom, že Poláci makali, zatímco u nás se spekulovalo a honili voličské hlasy. Sláva, tedy sice jedna z trutnovských průmyslových zón, kterými je okresní město prošpikované, leží na opačné straně, než kde budou sjezdy a betonové pilíře mají vyrůst mezi rodinnými domy. Ale co? Hlavně, že tu dálnici máme, tedy budeme mít. Zbývá jen vyřešit pár drobností. Třeba to, co s auty, která se v jedné okrajové části města, kde se konají i náš známý festival Trutnov. Příval i přímo do rodinné zástavby. Stavbu slavnostně zahájil ministr dopravy obklopen stážisty, soukmenovci z místní politiky a velkou hlavou. Do pohraničí, kde za Trutnovem končí koleje. To snad urychlí cestu k horám. Region na periferii přiblíží k vnitrozemí a nás k Baltu. Teď už jen doufejme, že se v šibeničním termínu do počátku roku 2028 dálnice skutečně dostaví a cesta nakonec nevedla jen do dalších volebních kampaní, abychom místo nové dálniční autostrády zase nekoukali jen na další předvolební billboardy s velkou hlavou, prázdnými sliby a nenaplněnými hesly.

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu