Názory a argumenty

Lída Rakušanová: VW je v nesnázích. Co na to Škodovka?

Názory a argumenty

Lída Rakušanová: VW je v nesnázích. Co na to Škodovka?
Závod na výrobu elektromobilů Volkswagen v německém Zwickau

Plus

Ještě předloni byl německý koncern Volkswagen, jehož součástí je i mladoboleslavská Škodovka co do objemu největším výrobcem automobilů na světě. Vedl dokonce i v Číně, kde prodával víc než třetinu své celkové produkce. Dnes mu přebývá až půl milionu automobilů ročně. V konkurenci se srovnatelnými značkami na mezinárodním trhu je totiž VW továrny v Německu vyrábějí o 20 až 40 procent dráž.
Lída Rakušanová

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Ještě předloni byl německý koncern Volkswagen, jehož součástí je i mladoboleslavská Škodovka, co do objemu, největším výrobcem automobilů na světě. Vedl dokonce i v Číně, kde prodával víc než třetinu své celkové produkce. Dnes mu přebývá až půl milionu automobilů ročně. V konkurenci se srovnatelnými značkami na mezinárodním trhu je totiž VW továrny v Německu vyrábějí o 20 až 40 % dráž, a to nejen ve srovnání s Čínou, kde je automobilový průmysl těžce podporován tamní komunistickou vládou, ale i ve srovnání s obdobnými automobily z Jižní Koreje, Japonska nebo z USA. Volkswagenu tak údajně nezbývá než alespoň jednu až dvě ze svých německých továren zavřít a zaměstnance propustit. Experti nevylučují, že by se to dlouhodobě mohlo dotknout také jednotlivých značek. Teoreticky by mezi nimi mohla být i Škodovka. Podnik, který se díky spojení s Volkswagenem za 33 let vypracoval ze zaostalé komunistické automobilky k prestižní a světově uznávané značce, na které stojí zdejší ekonomika. Bývalý šéf Volkswagenu Herbert Diess jí v roce 2019 diagnostikoval největší potenciál růstu ze všech značek koncernu a naznačil, že jí Volkswagen rozhodně nemíní omezovat v rozletu. A přesto se o rok později museli Petr Pithart a exministr průmyslu Jan Vrba, otcové tohoto zcela určitě nejzdařilejšího projektu české privatizace obrátit na tehdejší vládu s dopisem, ve kterém vyjádřili znepokojení nad možnou změnou postavení Škody Auto ve skupině. Mluvilo se totiž o tom, že koncern chce eventuálně žádat, aby se Škodovka zaměřila na východ a soustředila se na výrobu laciných vozů pro rozvojové trhy. Podle někdejšího předsedy vlády Petra Pitharta by to bylo v rozporu s přílohami smlouvy, na jejímž základě Volkswagenu do Škodovky vstupoval. Dotyčný záměr, pokud ho mateřský koncern někdy měl, zůstal nakonec v rovině spekulací. Hlasy, že auta ze Škodovky až příliš konkurují těm domácím vyrobenými v Německu, se ale neoficiálně čas od času ozývají dál a není vyloučeno, že by vzhledem k současné situaci mohly zesílit. Dodejme, že v tom případě je to naštěstí ta smlouva s přílohami. A naštěstí žijeme na kontinentě, kde smlouvy platí.

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu