Natura

Vodík řeší nedostatky elektromobility. Zatím je ale příliš drahý

Natura

Vodík řeší nedostatky elektromobility. Zatím je ale příliš drahý
Nádrž na vodík (ilustr. obr.)

Plus

O vodíku se už řadu let mluví jako o palivu budoucnosti. Tento nejlehčí a nejjednodušší plyn má totiž řadu výhodných vlastností. V poměru k váze obsahuje obrovské množství energie, lze ho využít k vytváření energetických rezerv, užitek najde i v dopravě nebo průmyslu. Kromě úspory emisí nabízí i alternativu k zemnímu plynu, a tedy snížení energetické závislosti Evropy na dodávkách z Ruska.
Ondřej Novák

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Palivo budoucnosti. Tak se už řadu let označuje vodík. Nejlehčí a nejjednodušší plyn, který obsahuje obrovské množství energie a dá se využívat v dopravě, v průmyslu nebo jako součást soustavy obnovitelných zdrojů. Do Česka ale tato budoucnost pořád ne a ne dorazit. Zelený vodík v tuzemsku zatím produkujeme minimálně a není tu jediná veřejná vodíková čerpací stanice. Začne se teď, i když celá Evropa urychleně hledá alternativy k fosilním palivům z Ruska, situace měnit. Více už v dnešní. Na tu řeč od mikrofonu zdraví Ondřej Novák. Na tu kolega teď zapnul auto, jestli se to tak dá říct, nebo nastartoval. Nic neslyšíme kromě klimatizace.

  • Taková bude celá jízda. Je to vlastně typická pro elektromobil, takže vlastně to tichá jízda bez nějakého hluku spalovacího motoru.

  • Říká Petr Vaník, produktový specialista firmy Hyundai. Sedíme ve voze poháněné vodíkem Hyundai Nexo. Kolega za volantem mačká tlačítko d jako drive a můžeme jet.

Ostatní také poslouchají