Natura

Jak se žije muží, který opustil práci a věnuje se jen ekologii?

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Natura

Jak se žije muží, který opustil práci a věnuje se jen ekologii?
Natura

Plus

Petr Dobrý před lety opustil lukrativní vedoucí post v zahraniční firmě, aby se věnoval praktické ekologii. Jak se žije muži, který propaguje zelenou domácnost?

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Zkuste si představit, že se jednoho dne rozhodnete provést ve svém životě radikální řez a dát mu nový řád a dimenzi. Opustíte výnosnou ředitelskou pozici vy zahraničním korporacím a řeknete si, že od zítřka nebudete dělat jen to, co vynáší peníze a zajistí vaši rodinu, ale především to, co má doopravdy význam pro vás samotného, pro vaše děti i generace budoucí. Představa je to sice lákavá, ovšem také nejistá. A protože člověk je tvor pohodlný, ne každý k tak razantnímu novému startu najde odvahu. Muž, za nímž se dnes vypravíme, ji měl. Před lety opustil lukrativní vedoucí post a začal se na plný úvazek věnovat tomu, co je užitečné, co ho opravdu baví a především co je důležité pro něj osobně i pro naše životní prostředí. Dokázal zachránit stovky zvířat, například slepice v nouzi, čmeláky nebo včely samotářky. A zároveň stovkám lidí ukázat, jak se dá žít opravdu zeleně, zdravě a v souladu s přírodou, aniž by se z člověka stal fanatik nebo poustevník. Jak se toho dá docílit, uslyšíte v následujících minutách. Inspirativní poslech vám přeje Markéta Ševčíková. Na tu my vás tentokrát zdravíme z Prahy, ale nacházíme se v lokalitě, která ani příliš velkoměstsky nevypadá, protože všude kolem nás je zeleň. Nacházíme se v pražském Braníku a vypravili jsme se sem s Čestmírem Klosem kvůli muži, s nímž jsme se naposled setkali již bratru před čtyřmi lety. A tehdy to bylo kvůli jedné z jeho velmi výrazných aktivit. Ovšem onen muž má takových aktivit mnoho. No a my jsme vlastně přijeli zkontrolovat, jak se za ty čtyři roky posunul. Že je to tak, Čestmíre? Ano.

  • A je to velmi zajímavé. Posunul se do místa, kde dřív byla realitní kancelář. A teď můžeme vidět, že se zde rovněž nabízejí reality, sice hmyzí domky a různé útulky, bylo, různé druhy zvířat, takže máme takový pocit, že ta realita konečně dostává nějaký přírodní smysl. A jinak ta aktivita kolem těch slepiček nouzi nepolevila, akorát se dostala do dalšího v pořadí před ostatními aktivitami. Ale my jsme na ni budeme muset taky zeptat. No a co mě hodně váže k tomuto muži, je i to, že nalezl řešení. Proto španělského slimáka, který sužuje noci zahrádky, protože propaguje chov kachen, které jsou specializované právě na plže. A když budeme mít kachny na zahrádce, nebudeme tam i ony plzáky.

  • My bychom ale především měli říci, že náš dnešní hostitel je muž, který je prakticky ekolog a vlastně je to především vizionář. Čestmír už tady některé z jeho aktivit předestřel. No a my si je teď rozebereme podrobněji. Já už bych ho ale konečně měla představit jejím, jak jsem říkala, prakticky. Ekolog a milovník přírody. Petr Dobrý. Dobrý den. Dobrý den. Pane Petře, jak jsem říkala, že vy jste vizionář, tak ne nadarmo, protože vy vždy něco vnese té do té společnosti a poté se z toho stane obrovský hit. Jak to bylo vlastně od začátku nebo co byl váš první zelený počin? Tak ono to vzniklo tak nějak postupně. Já jsem vlastně dřív dělal jednoho velkého ředitel v jedné velké nejmenované zahraniční firmě a pak jsem si říkal už dost, už nechci. A v té době jsem se začal hodně zajímat o přírodu, ekologii a zjistil jsem, vlastně, že několik druhů lidí, lidi, kterým je to úplně jedno. Lidi, kterým to jedno není, ale mají z toho deprese. Když čtou ty šílený zprávy o vymírání ledních medvědů, vymírání druhů atd.. A pak jsou lidi, který by jako sami chtěli něco dělat, což může být i ty, kteří by jinak měli deprese, ale neví, jak na to. A protože nejsem vědec, tak jsem si říkal musíme tyto lidi oslovit. Nějaká předestřela tím to pozitivně, ale hlavně jednoduše, což je dost často problém v médiích, kde buď se jenom upozorňuje na problém a není tam řešení, anebo je tam takové řešení, že tomu běžný člověk nerozumíte.