Jak to vidí...
Ilona Švihlíková: Nakupovat potraviny v Německu není normální. Proč nikdo neřeší marže řetězců?
Jak to vidí...
Dvojka
Ceny potravin vzrostly v Česku za poslední rok několikanásobně. Může za to nejenom inflace a vysoké ceny energií, ale také vysoká DPH. Problémem jsou i marže tuzemských řetězců. Proč jsou potraviny za hranicemi levnější? A proč u nás konkurenční mechanismy nefungují dobře? Ekonomka Ilona Švihlíková v audiozáznamu ještě přiblíží, jak na vývoj inflace reagují čeští spotřebitelé, i to, jaký dopad bude mít daň z mimořádných zisků na stabilitu bankovního sektoru.
Ilona Švihlíková, Zita Senková
Přepis epizody
-
Jak se česká ekonomika vyrovnává s negativními důsledky vysoké inflace? Poroste ještě paní Švihlíková?
-
Já bych se asi podílela nejprve na tu inflaci, jak se vyvíjí, a potom na několik dnů.
-
Těch důležitých ukazatelů a velkou pozornost vzbudila ta poslední čísla a která se zdála být určitým pozitivním signálem v tmách. To byla ta poslední čísla ohledně 15,1 meziroční inflace za říjen. Ono je to smutné, takové zajímavé, když vlastně míra inflace ve výši 15 % vzbuzuje naděje. Já jsem v bychom asi před rokem neřekli. A nicméně ono je potřeba dávat velký pozor na tu interpretaci, protože my už se vlastně dostáváme do období, kdy to meziroční číslo, okolo kterého se hodně točíme a i co do Bosny počítá ve svém inflačním cíli, tak přece jenom je vázáno na srovnávání toho minulého roku a na už ta základna, ten minulý rok byl už poměrně poměrně významný, že ano. Což znamená, že matematicky vzato, když tam v jmenovateli máte nějaká vyšší čísla? No tak ono to vypadá, jako by prostě ta meziroční inflace klesá a vytváří to a řekla bych, trošku deformovaný dojem, že jako snad dokonce ceny klesají, což tedy neklesají ani omylem. Vzala nejlepším případě můžeme říct, že ta inflační dynamika zpomaluje. Takže to jenom možná na okraj, abychom správně ta čísla četli a ty reakce. My vidíme několik trendů, které si myslím, že nám indikují ekonomické problémy pro příští rok. Zmínila bych pokles maloobchodních tržeb.