Jak to vidí...

Analytik Josef Šlerka: Uznat chybu, nebo být macho, kterému patří celý dvůr? Největší chyby Danuše Nerudové a nového Andreje Babiše

Jak to vidí...

Analytik Josef Šlerka: Uznat chybu, nebo být macho, kterému patří celý dvůr? Největší chyby Danuše Nerudové a nového Andreje Babiše
Danuše Nerudová a Andrej Babiš

Dvojka

Datový analytik a vedoucí oboru studia nových médií na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy nabízí na Dvojce rozbor chování některých prezidentských kandidátů na sociálních sítích. V audiozáznamu rozhovoru se Zitou Senkovou ale rozebere i projekt Ohňostroj lží, který nahlíží do zákulisí dezinformačního ekosystému v Evropě, nebo dopady umělé inteligence na náš obyčejný život. Budeme s ní konzultovat naše běžné problémy? Poslechněte si celé Jak to vidí…
Josef Šlerka, Zita Senková

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Zhruba pětina voličů není rozhodnuta, komu dá příští týden v prvním kole prezidentské volby hlas. Naopak 78 % ví, koho z devíti uchazečů o Hrad zvolí. Třetina rozhodnutých voličů má i náhradní volbu pro případné druhé kolo, pokud jejich původní favorit nepostoupí. Tak to vyplynulo z prosincového průzkumu agentury STEM Mark. Pane Šlerko, pomohou voličům při rozhodování televizní spoty a debaty, které se vlastně rozjíždějí?

  • Myslím, že trošku smáli se. Četla tu zprávu. Já jsem četl včera vyšla myslíme i rozhlase a já jsem měl pocit, že nějaká slovní úloha k maturitě, když jsem se člověk jako tak jako poslouchá. Ale zpátky k tomu tématu, tak ty, co váhají, tak ty určitě ty debaty sledovat budou. Ale to váhání má podobu dvou druhu váhání. Jedno je, že chtějí jít volit a váhají koho a tam by bylo zajímavé a myslím si, že to znám z těch, kdy tento správě, tak je mluvit o tom, mezi kterými kandidáty se rozhodují. Protože pokud se rozhodují mezi těmi, co se budou debat účastnit, tak jim to může pomoct. Pokud se rozhodují mezi těmi, kteří z nich čas nehodlá debat účastnit, tak je otázka, k čemu jim taková debata budeme. A pak je to ještě druhá otázka, totiž otázka těch voličů, kteří zatím s spíš jsou nakloněni tomu nejít volit. To vůbec máme pořád poměrně velké % a je otázka, jestli tito voliči z těch debat nabitou dojem, že by jít volit měli. Čili uvidíme, rozhodně debaty smysl mají a rozhodně budou hrát roli pár %, protože když se podívá, a to velkou roli, protože když se podíváte na současné předvolební výzkumy, tak ty situace jsou, ta situace prakticky proto pro ten postup do druhého kola, tak těch výzkumech jsem tři kandidáti, kteří mají prakticky stejnou šanci se do toho druhého kola dostat. Říkám, prakticky stejnou šanci. Vzhledem ke statistické odchylce, která tam je v tom měření. V podstatě ty šance jsou srovnané.

  • To je. Charakter kampaně se vlastně změnil. Už to nejsou prioritou ta osobní setkání s voliči, mítinky, ale přesouvá se to právě do toho mediálního prostoru. Co se týče těch spotů, které můžeme sledovat v ČT. Na jaká sdělení uchazeči vsadili, pane Šlerko, jak vy vnímáte tu jejich prezentaci. Já jsem mnohem víc. Věnují tomu.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají