Hovory
Umělá inteligence umí napáchat dost zla, přiznává advokátka Stupková
Hovory

Plus
Umělá inteligence může pomáhat, ale už teď narážíme na její nedostatky a rizika. „Když se bavíme o umění a textech, na kterých se AI učí, jsou to vlastně hezké věci, ale ona umí napáchat i poměrně dost zla. Například technologie deepfake umožňuje vytváření falešného digitálního obsahu,“ naznačuje advokátka Petra Stupková, která se zaměřuje na autorské právo, duševní vlastnictví a na umělou inteligenci.
Tatiana Čabáková
Přepis epizody
-
Advokátka Petra Stupková má bohaté zkušenosti v oblasti autorských práv a duševního vlastnictví. Za Median se na ochranu práv umělců a tvůrců obsahu před neoprávněným využitím. I chtěla umělou inteligenci a Petra působí i v českých asociací umělý inteligence a je aktivní účastník diskusí o etických a právních aspektech umělý inteligence vrata ně otázek autorských práv a zodpovědnosti za obsah vytvořený pomelou inteligenci. Co je trénují v souvislosti s umělou inteligenci? A nejdůležitější otázka i o tom hovoří. Od mikrofonu vás zdraví Tatiana Čabáková.
-
Petra. Vítejte v hovorech. Dobrý den. Děkuji. V osmého Marcela 2023 web ČT 24 ji zveřejnil článek, který popisuje jako trvají a americky. Umělci podali prvé žaloby proti umělé inteligenci, která generuje obsah i pomoc, ihned vyjel. Žalobu podali proti platformy na sdílení je u méně a deviant a trochu nástrojům na tvorbu umění a 100. bod míň žádný. A dále poslední jmenovanou žaluje ale i fotografická banka Getty Images a žalobcovy a zpochybnil i skutečnost, že umělá inteligence já zpracovávám miliardy textů a obrázků, co EU a je v rámci svého učení a Petra, co se udělalo v tomto případě? Já vím, že vy všechny ty případy, co se dějí, tak sleduje tě. Tak tyto případy, které jste vlastně jmenovala, tak to jsou jedny z mnoha. Ano, to je jedna z bitev, které se odehrávají v těch bytech, je skutečně mnoho a jsou to tvůrci obsahu ve zkratce versus nástroje, které ten obsah generují pomocí umělé inteligence. A ta otázka, která tady stojí, je v podstatě vy jste použili naše díla k tomu, abyste natrénovali svůj software na našich dílech, na našich pracích. A teď ty práce můžou být buď výtvarného rázu, můžou to být texty. Víme, že New York Timesy jsou ve sporu Rowlingové ve sporu a rád. Martin je ve sporu vlastně s těmi, kteří dokončili hru o trůny. A on říká vy jste neměli právo vůbec dokončovat hru o trůny, ale ani vlastně nikdo neměl právo se na tom mém díle učit a trénovat, tvořit, psát třeba podobným jazykem nebo vytvářet podobný obrázky. Prostě ty difuzní modely jim říkáme tedy těm dál i nebo z té byl, když jí lže nebo min. Ženy, kdy oni vlastně pomocí tedy fúze, pomocí takové jakoby koláže dávají dohromady ty obrázky, ty data, které vlastně někde posbírají na internetu. A ta otázka v těch sporech s ní, vy jste použili ta data, o tom vcelku není pochyb. A teď jako měli jste k tomu právo? Měli jste právo použít ty díla, která na internetu sice jsou dostupná, ale otázka zní byla právně volná k tomuto účelu. Mohl někdo vybudovat svůj ohromný byznys na tom, že vlastně nenatrénoval teď ten software na rozsáhlých textech a New York Timesů nebo hudebních sbírkách celý nahrávacích společností. Bylo tam to právo, tak to je vlastně to, o co tady v těch sporech jde. No a bylo tam to právo. Vím, že v tomto případě jsem, co vy? Já ne. Dali za pravdu tím trochu umělcem.
-
Tak v tomto případě ne, ale ty ostatní spory jako pořád běží, ano? Ano. Vlastně my v tom jako nemáme ten precedent ještě úplně hotový. Já, kdybych byla soudcem, který má rozhodovat spor, jste byl, když jsem ženu versus Getty Images, což jako mě přijde jako hodně zásadní spor, kde vlastně ta foto banka stojí proti tomu obrovskému byznysu generování obrázku a vizuálních věcí. Tak já bych teda nespala úplně klidně jo, protože ten rozsudek může ovlivnit spoustu věcí. Může ovlivnit vlastně celý byznys, který z toho, jakým způsobem my dneska ty nástroje používáme, kolik peněz za to generování vlastně platíme. Ano, protože on ten soud může dopadnout tak, že ten soudce řekne no vy jste to právo neměli. To použití těch děl vyžaduje, abyste zaplatili jejich tvůrcům licenci vlastně nebo použít za použití těchto děl k tomu trénování o, protože ty spory probíhají v různých jurisdikcích, probíhají a jednak v USA a jednak v Evropě. A ta pointa je v každé té jurisdikci trochu jiná, ale vlastně hrozně podobná. Jo vlastně my jsme nebyli úplně připravený na tom, že tyto softwary přijdou a že toto trénování bude takovým způsobem masivně probíhat a to, jakým způsobem ty spory dopadnou. A já doufám, že se nenarovnají ty společnosti a že to nedopadne tak, že třeba dojde k nějaké dohodě o narovnání, kde vlastně všichni aktéři budou muset nakonec mlčet. Já doufám, že jako dostaneme odpovědi na ty otázky jednoho dne používán je.